fredag

RABARBERGRØD



Man kan aldrig stole helt på vejrmanden, men til gengæld kan man stole på rabarber! De smukke lange stilke er et af årets sikre forårsbebudere. Og nu ER rabarberne her, så YAY, det er forår (okay okay et pivkoldt et af slagsen, lige i dag i hvert fald).

Jeg elsker rabarber og særligt rabarbergrød vækker en masse dejlige minder fra min barndom. Grøden her er nok lavet med knap så meget sukker, som den vi fik, da jeg var barn, men jeg kan godt lide syrligheden fra rabarberne og synes ikke den skal være for sød, når den spises med fløde til. Det kan man jo have delte meninger om og der er også stor forskel på syrligheden i rabarber, så derfor må man hellere smage sig lidt frem, hvis man er til en sødere grød.

RABARBERGRØD

1 kg rabarber
2 dl sukker
3 dl vand
1 vaniljestang
3 spsk maizena med top

Rens rabarber og skær i små stykker (ca. 1/2 cm).

Kom rabarber i en gryde med vandet, sukker og vaniljen.

Kog op og lad simre i ca. 5-10 minutter til rabarberne er møre.

Blend grøden med en stavblender, hvis du ønsker en meget børnevenlig grød. Alternativt kan grøden sies, men jeg synes nu det er lettest at bruge stavblenderen.

Udrør maizena i lidt vand og hæld i grøden under omrøring. Sørg for at grøden ikke koger efter maizenaen er kommet i.

Hæld grøden over i en skål eller på glas, drys med sukker (forhindrer at der dannes skind) og afkøl. Serveres kold med fløde og / eller mælk og evt. med lidt friske eller frysetørrede jordbær til.

Rabarbergrød



Ingen kommentarer:

Send en kommentar