søndag

LÆKRE SEMIDRIED TOMATER

...til Kirsten! : )... og Rikke...og Ulla... og Lone... og Mette... og....

VANEDANNENDE SEMIDRIED TOMATER
Denne opskrift er til min dejlige venindes mor... og til alle andre der er så søde, at spørge efter opskriften, hver gang jeg smider disse tomater på bordet, hvadenten det er til salat, på pizza, i en sandwich, til tapas eller bare som snack. Sørg for at lave rigeligt, de har det med at forsvinde ret hurtigt : )

Jeg plejer at lave dem lidt på slump, men til et stort glas skal du bruge:

  • 600 gr. cherrytomater ( helst godt modne - jeg brugte en blanding af alm. cherrytomater og San Marzano)
  • Krydderurter efter smag... Jeg bruger gerne en håndfuld af hver af: frisk rosmarin, frisk timian, frisk oregano + lidt tørrede krydderier (Santa Maria Krydderurtemix + hvidløgskrydderurter)
  • 4-5 fed hvidløg i flager
  • 1 1/2 dl. olivenolie
  • 1-2 tsk. sukker
  • 1-2 spsk. balsamicoeddike
  • Havsalt eller gerne flagesalt
Halvér tomaterne (på tværs ikke højkant). Lav en krydderolie af olivenolie, hvidløg, krydderier og salt. Placer tomaterne i en bradepande, drys med sukker og dryp krydderolien over. dryp med balsamico og drys med salt. Sæt i ovnen på næstnederste rille i 4 timer ved 85-100 grader. Dryp et par gange undervejs med olien fra bradepanden. Når tomaterne er færdige hældes de på glas og opbevares på køl.



2 kommentarer:

  1. Ved du hvor længe de kan holde sig på køl? :)

    SvarSlet
  2. Hvis du hælder olie over dem kan de sagtens holde sig en måneds tid, men de plejer at være væk ret hurtigt ;)

    SvarSlet