onsdag

FALAFEL

Falafler opskrift - mit livs kogebogSiden jeg (for efterhånden en del år siden) boede i Dubai, har jeg haft en kærlighed til falafler, men der er altså rigtig stor forskel på smag og konsistens på falafler. Efter min mening skal en falafel være sprød udenpå med en blød fast konsistens indeni (lyder vist lidt selvmodsigende....meeeen ikke desto mindre ; )). Opskriften her synes jeg er super god, ungerne elsker den og den nem at arbejde med. Hvis altså bare man liiiige husker at få sat kikærterne i blød dagen før de skal bruges. For ja, man kan godt bruge kikærter fra dåse, men resultatet bliver altså ikke det samme. SÅ husk nu bare lige planlægningen ; )
Det er godt nok ved at være et stykke tid siden billederne her blev taget, men stod lige og manglede opskriften på falafler, så tænkte jeg hellere måtte få den lagt ind : )
FALAFLER

3 dl tørrede kikærter 
1 stort løg, hakket
2 fed hvidløg, hakker
3 spsk frisk persille, hakker
1 lille bundt frisk hakket koriander
1-2 tsk spidskommen
1 tsk bagepulver
2 spsk mel (evt. mere)
Salt
Peber eller evt. en smule røde chiliflager
Evt. en smule citron (ikke mere en 1/2 - 1 tsk)
Olie til stegning (Solsikkeolie eller lign.)

Lad de tørrede kikærter trække i en skål dækket med koldt vand i minimum 12 timer.

Hæld vandet fra kikærterne, skyl dem og kom i gryde med frisk vand, og bring i kog. Lad det småsimre i omkring en time sammen med 2-3 fed hele hvidløg (NOTE: Kan udelades, men jeg laver ofte en større portion, så der også kan laves hummus... synes ikke det gør den store forskel, de bliver måske lidt blødere i midten og mildere i smagen, men tilgengæld skal der bruges lidt mere mel til at samle dem, når kikærterne er kogt) Hæld vandet fra og lad kikærterne køle af i 15 minutter.

Bland kikærter, hvidløg, løg, koriander, spidskommen, bagepulver, salt og peber (eller chili efter smag) i en skål.

Tilføj mel.

Mos kikærter og bland alle ingredienserne godt sammen med en stavblender, til du får en tyk ensartet masse.

Form blandingen til små kugler, på størrelse med en bordtennisbold.

Steg i olie (skal dække 2-3 cm op) ved høj varme i en dyb pande til de er gyldne (3-5 minutter på hver side - hold øje med dem).

Lav en test først. Hvis blandingen falder lidt fra hinanden tilsættes mere mel, for at holde falaflens form fast.

Lad falaflerne dryppe af på køkkenrulle så overskydende fedt suges væk.

Serveres varme sammen med pitabrød, hummus og en god salat. Eller brug dem kolde som vegetarpålæg eller i en sandwich.


Falafel opskrift - mit livs kogebog

Falafel opskrift - mit livs kogebog

Falafler opskrift - Mit livs kogebog


Falafel opskrift - mit livs kogebog

3 kommentarer:

  1. Mums dine falafler ser virkelig lækre ud!
    Jeg er kæmpe falafel-fan og har også lavet dem et par gange med stor succes, men jeg koger ikke mine kikærter inden, jeg troede de ville falde fra hinanden hvis man gjorde det, men dine ser godt nok lækre ud.
    Jeg tror jeg vil prøve at koge dem inden næste gang :-)

    kh Maria

    SvarSlet
  2. Hej Maria

    De kan også sagtens laves uden at koge dem først... men har ofte lavet dem i samme ombæring som jeg har lavet hummus og så er det bare let bruge af samme portion... Hvis du ikke koger dem først, skal der heller ikke ekstra mel i, så du har jo helt ret i at de lettere falder fra hinanden når de er kogt ; )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  3. ... glemmer nogle gange at andre end mig selv bruger opskrifterne ; ) Så jeg har lige tilføjet en note oppe i opskriften, for de er selvfølgelig lettere (og hurtigere) at lave, hvis de ikke skal koges først og hvis man ikke skal have hummus til, men jeg vil dog i så fald lade dem trække endnu længere i koldt vand først ; )

    SvarSlet