søndag

JAMIE OLIVER TOMATSALAT


Moderskibet over alle tomatsalater... sådan står denne tomatsalat beskrevet på the foodnetwork og hold nu da op jeg må tilslutte mig, for mums den er bare god. Derudover er salaten utrolig smuk og indbydende at se på. Den kan/ skal laves i god tid, fordi den skal stå og trække.. først i salt for at trække væde ud af tomaterne og bagefter i dressingen, hvor den intense smag får lov til at sætte sig. Jeg fandt faktisk først opskriften på bloggen Heidis verden men kunne der ikke se, hvor meget salt der skulle bruges, så da jeg søgte lidt rundt på google, fandt jeg opskriften på foodnetwork også. Min egen version blev vist lidt en blanding af de to ; )

JAMIE OLIVER TOMATSALAT

1 kg. tomater (gerne blandede: gule, tiger, røde, blomme, store, små...)
2-3 spsk groft salt (jeps 2-3 spsk.... endda med top på!!!)

1 finthakket frisk rød chili uden kerner
3 fed finthakket hvidløg
1 finthakket rødløg
1 god håndfuld basilikum (jeg brugte rød og grøn blandet pose fra Netto)
1/2 spsk. tørret oregano
4 spsk god balsamico
8 spsk god olivenolie
1 tsk. sukker
Friskkværnet peber

Tomaterne skylles, halveres / skæres i kvarte afhængigt af størrelse.
Kommes i et dørslag.
Drys med salt og lad dem dryppe af i en skål eller i vasken. Lad dem gerne stå en times tid eller mere... ryst dørslaget en gang i mellem. Salten og væden løber fra.
Bland en dressing af olie, balsamico, hvidløg, rødløg, basilikum, sukker og oregano.
Hæld dressingen over tomaterne og lad det trække i et par timer. Vend af og til.

Servér som tilbehør eller alene med godt brød og evt. frisk mozzerella eller feta. 

Hvis man synes tomaterne er for salte, når de har dryppet af, så giv dem evt. et hurtig skyl under koldt vand inden de blandes med dressingen, men jo længere tid de trækker med dressingen jo mere sætter smagen sig... så det er vel et spørgsmål om smag og behag og om at prøve sig lidt frem.
 

16 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare indbydende ud - sikke farver! skal bestemt prøves :-)

    SvarSlet
  2. Ja det er lidt af et farveorgie... og prøv den endelig - du vil ikke fortryde... selv de mest vinterkedelige tomater får kunstigt åndedræt i denne version af tomatsalat ; )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  3. Vil man kunne lave salaten uden at den skal stå og trække alle de timer? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt, men den helt unikke lækre smag kommer frem ved, at væden trækkes ud med salten og jo længere tid tomaterne får lov til at trække i dressingen jo bedre sætter smagen sig ; ) God fornøjelse!

      Slet
  4. Jeg vil lave den til barnedåb - skal den på køl natten over ? eller stivner olien ikke ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens lave den dagen før og lade den stå på køl. Jeg har ikke oplevet at olien er stivnet, men jo længere tid salaten får lov til at stå og trække jo bedre bliver smagen efter min mening :). Hvis du har mulighed for det kan du jo prøve at lave en testsalat inden dagen ;) God barnedåb.

      Slet
  5. Den var fantastisk. Jeg lavede den tidligt om morgnen. Desværre havde lokalområdet kun røde tomater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre... Den er bare god den salat ;)

      Slet
  6. Jeg får gæster på lørdag og vil lave lasagne med denne lækre tomat salat til 8 personer - hvor mange personer vil du sige opskrifter er til? Tænker jeg vil doble den op men ved ikke om det er nok :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den passer perfekt til lasagne, så godt valg. Jeg vil tro, det passer fint, hvis du dobler op. Skulle der være lidt til overs, kan den sagtens holde sig et par dage i køleskabet. God fornøjelse :)

      Slet
  7. Skal man bruge rød eller hvid balsamico?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger rød, men er sikker på at den også vil være god med hvid. Æblecidereddike fungerer også ganske godt :)

      Slet
  8. Hej ;D Jeg er i gang med at lave denne skønne salat, og håber på at den kan stå til i morgen aften, hvor den skal spises ?? :D

    SvarSlet
  9. Jeg har et par halvkræsne unger, der ikke kan lide tomater - men denne salat er de helt vilde med :-)

    SvarSlet
  10. Den er ganske rigtig supergod. Men jeg har en lille indvending, for du anbefaler, at den sættes i køleskab. Tomater skal aldrig i køleskab, og salaten kan sagtens holde sig i flere dage uden at komme på køl - den bliver bare bedre og bedre.

    SvarSlet
  11. Hvor mange personer er opskriften til?

    SvarSlet