søndag

CREME BRULEE MED FRUGT

Nem creme brulee - mit livs kogebog

... en af de desserter alle både elsker og frygter en smule...  lige indtil den sidder i skabet... derefter kan man kun elske creme brulée : ) Når jeg skriver sådan, er det fordi jeg flere gange efter at have set Mette Blomsterberg eller en anden dessert-vizard trylle den lækreste creme brulée frem, selv har stået med en halvflydende lækkersmagende vaniljecreme, der bare ikke er blevet rigtig stiv og derfor kun har sendt tankerne i retning af creme brulee pga. smagen... MEN smagen alene kan bare ikke gøre det. Den knasende karamelliserede sukkertop og den fløjlsbløde cremede konsistens er essensen i en god creme brulee. SÅ med en god portion stædighed og jeg-nægter-at-give-op, er dog lykkedes for mig at knække koden. Opskriften kommer her:

CREME BRULEE (4 pers.)

4 æggeblommer
1/4 l. piskefløde
1 vaniljestang
100 gram sukker

Skrab vaniljekorn ud af vaniljestangen.

I en kasserolle røres sukker sammen med æggeblommer, vaniljekorn og den tomme vaniljestang.

Derefter røres fløden i. 

Sæt over ved lavt blus og varm det op til det er lunkent og sukkeret er helt opløst. Det må ikke overstige 50-55 grader og det må under alle omstændigheder IKKE koge : )

Når sukkeret er opløst, fiskes den tomme vaniljestang op og den lunkne masse sigtes gennem en hulsi. Lad den stå og hvile i 30-45 minutter ved stuetemperatur så evt. skum lægger sig.

Tænd ovnen på 120 grader.

Hæld herefter massen på ramakinere og sæt i et vandbad (ildfast fad hvor bunden dækkes med et par cm. lunkent vand).
Bag ved 120 grader i ca. 45 minutter eller til cremen har sat sig.

Dækkes herefter med film og sættes på køl så cremen kan stivne. Gerne til næste dag.

Inden servering:
Klargør frugt, gerne friske bær.

Ramakinerne med den kolde og stivnede creme tages ud og strøs med 1 par tsk. sukker (bare et lille jævnt lag).

Brug en gasbrænder til at karamellisere toppen. Toppen skal være knasende og sprød men husk at cremen stadig skal være kold og stiv, så pas på med gasbrænderen.

Server denne lille bid af himmelen med friske bær og evt. friske figner for nogen du holder af : )

Nem creme brulee - mit livs kogebog

Nem creme brulee - mit livs kogebog



Nem creme brulee - mit livs kogebog

Nem creme brulee - mit livs kogebog

Nem creme brulee med lækre bær - mit livs kogebog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar