søndag

SALAT MED FIGEN & SEMIDRIED TOMATER MED SPRØDT NØDDEKNAS

Yndlingssalater: Lækker salat med figner, semidried tomater og mozzerella - Mit livs kogebog

Yndlingssalater: Når man er vegetar og har en madblog forpligter det ligesom lidt til at diske op med nogle af sine mange kaninfødeopskrifter. Kigger man Mit livs kogebog lidt efter i sømmene, så er der da heller ikke mange opskrifter med kød, men en del af dem, er til gengæld i det søde og måske knapt så sunde hjørne. SÅ tænker at jeg hellere må se, at få lidt flere af mine reelle vegetaropskrifter og en del af de mange forskellige slags salater, jeg elsker at kaste mig ud i på bloggen.
Der er ingen tvivl om, at noget af det værste man kan servere for en vegetar (øhh ud over kød), er en kæmpe skål kinakålssalat druknet i thousand island dressing suppleret med en enkelt umoden tomat og en agurk skåret i ubehjælpsomme tern.. og er man "rigtig heldig" har en enkelt selvdød radisse også blandet sig i salaten sammen med en halv dåse majs... suk...
MEN kære kødspisere, salat er bare så meget mere og denne opskrift med figner, lækre semidried tomater, avokado og andre lækkerier er bare én af mine mange yndlingssalater og den egner sig bestemt ikke kun til vegetarer. Den gør sig glimrende som tilbehør til kød eller måske med et lille drys ristet parmaskinke :)

SALAT MED FIGEN & SEMIDRIED TOMATER MED SPRØDT NØDDEKNAS

1 bakke rucola
3 friske figner
10-12 kugler minimozzerella
1-2 avokado
Et par skefulde semidried tomater
50 gram valnødder
1-2 skefulde ahornsirup
Flagesalt og evt. friskkværnet peber
Balsamicoglaze, gerne en god økologisk én af slagsen

Vask rucola i en skål med koldt vand og groft salt. Skyl Rucolaen i rent koldt vand og slyng den i en salatslynge eller lad den tørre på et klæde eller køkkenrulle.

Rist valnødder på en tør meget varm pande til de bliver gyldne. Sluk for varmen og hæld ahornsirup over. Vend rundt så alle nødder får sirup på sig. Drys med flagesalt og evt. lidt friskkværnet peber.

Når nødderne er afkølede hakkes de.

Skær figner i både og avokado i både.

Anret salaten i et fad med rucola nederst toppet med figner, avokado, semidried tomater, mozzerellakogler, balsamicoglaze og nøddeknasen.

Yndlingssalater: Lækker salat med figner, semidried tomater og mozzerella - Mit livs kogebog

Yndlingssalater: Lækker salat med figner, semidried tomater og mozzerella - Mit livs kogebog

4 kommentarer:

  1. Uhm jeg elsker friske figner. Jeg kunne lige ønske mig, at jeg havde ingredienserne hjemme, så skulle der figensalat på bordet i dag. Jeg må se om jeg kan finde friske figner i morgen :-)

    SvarSlet
  2. Hold nu op en lækker salat - spræng fyldt med alle mine favoritter og så leder den tankerne hen på sol og sommer :-)

    SvarSlet
  3. Øj, det ser lækkert ud - man bliver hel i sommerhumør!

    - Anne

    SvarSlet
  4. Ja en rigtig god salat kan lige få tankerne hen på sommer. Og jeg ved ikke med jer, men jeg trænger i hvert fald i den grad til lidt sommer og det mad der hører til ; )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet