fredag

RUGBRØDSCHIPS MED LAKRIDS

Rugbrødschips med lakrids - Mit livs kogebog

Du har måske, lige som jeg prøvet at lave rugbrødschips af tyndskåret brød der dryppes med olie og kommes i ovnen. De smager knasende godt som snack, til salat eller f. eks. til suppe. Jeg har dog ofte det problem, at jeg synes det er svært at skære brødet i rette tykkelse. Enten bliver det for tyndt / ujævnt så det bliver brændt nogle steder og sejt andre steder, eller også får jeg ikke skåret brødet tyndt nok, så chipsene ikke får det helt rigtige knasende bid.


Løsningen, jeg har fundet frem til for at få perfekte knasende rugbrødschips der ikke bliver hverken seje eller hårde er, at koge brødet op til en grød som rulles ud mellem to stykker bagepapir. Det fungerer så godt og efter endt bagetid står man med de mest perfekte sprøde chips. På billederne har jeg lavet den ene halvdel med lakrids og den anden med havsalt.

RUGBRØDSCHIPS (2 bageplader)

400 gr rugbrød
400 ml. vand
4 tsk ghee (klaret smør... alm. smør eller olie kan også bruges)
2 tsk fint salt

Lakridspulver (her har jeg brugt RAW fra Johan Bülow, som er en anelse grov)
eller
Havsalt

Bræk brødet i mindre stykker.

Kom i en gryde med vandet, ghee (eller smør) og salt.

Kog sammen til en grødet konsistens og til klumper er kogt ud.

Fordel dejen på to bageplader dækket med bagepapir og rul dejen tyndt ud mellem to stykker bagepapir. Brug evt. hænderne til at fordele dejen ud i kanterne.

Drys med enten lakridspulver, havsalt eller en tredje topping. Parmasan eller gærflager er også ret så lækkert! Og nu er vi jo lige omkring den søde juletid, så man kunne jo også prøve sig frem med lidt kanel og andre julede krydderier.

Bag ved 150 grader varmluft i ca. 1 time og 10 minutter. Byt evt. rundt på pladerne halvvejs. Bagetiden kan variere fra ovn til ovn, så hold øje med at chipsene ikke bliver brændte.

TIP: Rids evt. chipsene op inden pladerne kommes i ovnen med en pizzaskærer, så er det nemmere at brække pæne chips af bagefter.


Rugbrødschips med lakrids - Mit livs kogebog





Ingen kommentarer:

Send en kommentar