mandag

♥ VERDENS BEDSTE VANILJEKRANSE ♥

Verdens bedste vaniljekranse - Mit livs kogebog

Intet mindre får du opskriften på her. Sjovt nok så bryder jeg mig slet ikke om vaniljekranse. Altså de almindelig hvide af slagsen. Men disse... Dem elsker jeg! Det er bare ikke rigtig jul, hvis vi ikke får bagt dem. Originalopskriften er fra Den Gamle By i Århus. Jeg har justeret lidt til og det er efterhånden blevet en tradition, som børnene begynder at spørge efter allerede i starten af november, så derfor skal disse bages år efter år.  De er godt gammeldags rustikke. Dvs. trillet med fingrene og ikke kørt gennem en kødhakker, men efter min mening, gør det dem bestemt kun smukke og indbydende at se på.


VANILJEKRANSE (ca. 70 stk.)

250 gr mandler
350 gr stuetempereret smør
1 æg
1 spsk fløde
250 gr sukker
500 gr mel
1 nip salt
1 hel vaniljestang (både korn og stang!)

Rist mandlerne i ovnen ca. 10 minutter ved 200 grader og lad dem køle af.

Fjern vaniljekorn fra stangen og hak stangen fint i en foodprocessor. Kom mandler i og hak dem fint.

Bland det hele sammen og ælt til dejen samles og bliver glat.

Del dejen i mindre portioner og rul små pølser på ca. 10 cm. Saml pølserne til ringe og og tryk dem let flade.

Bag ved 190 gr varmluft i en forvarmet ovn i ca. 12-15 minutter på midterste rille. De er færdige når bunden begynder at blive lysebrun.

Opbevar i en lufttæt beholder! GLÆDELIG JUL 

4 kommentarer:

  1. Hejsa
    Sikke nogle lækre kranse. Jeg har engang smagt dem under et besøg i Den gamle by - og de smagte skønt. Så hvis dine er bedre, skal de bestemt prøves. Faktisk idag. Hvis de bliver gode, kommer de op på min blog - naturligvis med et link til dig ;-)

    Rigtig glædelig jul herfra <3
    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe

      De er super lækre! I originalopskriften skal der også bitre mandler i, men dem har jeg udeladt da jeg alligevel aldrig kan finde dem i butikkerne, men smagen er altså bare i top uden også. Originalen er også uden fløde, men jeg synes, der mangler noget for lige at samle dejen helt og det klarer fløden fint :) God fornøjelse... Håber de smager dig og rigtig god jul :)


      Mange hilsner
      Linda

      Slet
  2. Hejsa
    De var super gode. Jeg har lagt dem på min blog - og linket til dig.
    Rigtig glædelig jul til dig også.

    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
  3. Hej :) Jeg ville bare sige, at jeg elsker denne her opskrift, og jeg laver dem hvert år - for første gang i år bliver i morgen. Tak for den!
    Mvh Frida

    SvarSlet