onsdag

CHOKOLÆKKER LAGKAGE MED JORDBÆR & LAKRIDS

Nem lagkage med jordbær og lakrids

Nem lagkage med jordbær og lakrids

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg er ret glad for lakrids, men min søn er, om nogen, endnu mere glad for lakrids, end jeg er og så er han kagefan (og lagkagefan) af dimensioner. Så da min (nu) meget store dreng fyldte 11 år den anden dag, var det jo oplagt, at han skulle have en lagkage med lakrids.

Han havde fødselsdag på en hverdag, så det måtte godt være en nem kage at gå til, derfor valgte jeg en let løsning med købebunde. Har man tiden og lysten så vil kagen sikkert være endnu mere lækker med hjemmebagte bunde, men jeg synes nu bestemt, at de bunde jeg købte fra Karen Wolf gjorde det ganske godt og så tog det ikke mere end et kvartérs tid at lave kagen. Kagen bliver dog ekstra god af at blive lavet dagen før, så det kan man med fordel gøre.
CHOKOLÆKKER LAGKAGE MED JORDBÆR & LAKRIDS

3 stk chokolade lagkagebunde
10-12 jordbær
ca. 2-3 dl. jordbærlakrids marmelade 
1/2 liter piskefløde
2 spsk mild lakridspulver
50 gr. god mørk chokolade
Frysetørret jordbær
Evt. raw lakridspulver

Skyl jordbær og skær dem i halve.

Pisk fløden med lakridspulveret til en blød lakridsskum.

Fordel jordbærlakridsmarmelade (ca. 1 dl)  på lagkagebunden og læg lakridsskum på. Drys med hakket chokolade.

Læg bund nr. 2 på og gentag.

Læg sidste bund på og fordel det sidste lakridsskum på kagen. Dryp jordbærlakridsmarmelade ned i lakridsskummet og brug en bambuspind eller lignende til at lave hvirvler i skummet. Drys med hakket chokolade, frysetørrede jordbær og evt. lidt raw lakrids pulver.

Lad kagen hvile på køl i minimum 4 timer. Gerne længere (laver du den dagen før, så vent med at pynte den til den skal serveres).

TIP: Hvis du gerne vil have lidt mere bid og friskhed i kagen, så kom evt. jordbærstykker i mellem lagene.

Nem lagkage med jordbær og lakrids

4 kommentarer:

  1. Hvor er den dog flot - elsker lakrids og jordbær - dog er flødeskum i lige min afdeling, men en gang cremefraiche/fromage af en slags vil nok kunne du! Yum.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Tak Anne :) Lakrids og jordbær er bare skabt for hinanden. Jeg har en svaghed for flødeskum, men synes faktisk ikke den var særlig "flødeskumstung". Blandet med lakrids og bærerne blev den dejligt frisk, Men er sikker på man også kunne lave en lækker version med creme fraiche :)

    SvarSlet
  3. Super flot blog, du har, Linda. Jeg er FAN! :)

    Kram Camilla (Copenhagen By Me)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Camilla og dejligt at "se" dig her. Hvor er du sød ♡... bloggen bliver lidt forsømt for tiden, men den har da godt nok bragt mig mange gode erfaringer og bekendtskaber med på vejen :))

      Slet