søndag

ÆBLEGALETTE MED PEKANNØDDER, KANEL OG AHORNSIRUP

Rustik æbletærte med pekannødder - uden sukker

Æblegalette uden tilsat sukker.

September banker på døren og det er lig med æbletid. Jeg gik på (aftalt ;) æblemol hos naboen den anden dag og fik plukket en ordentlig kurvfuld sprøde og saftige æbler. Det bliver nok ikke sidste gang i år, for der er så mange lækre retter at gå i krig med, hvor man skal bruge æbler. Jeg skal i hvert fald have lavet en stor portion af denne skønne æblemarmelade med vanilje og rom så der er til de kommende måneder.

Nogle af æblerne fra forleden blev brugt til denne lækre æblegalette med pekannødder og kanel. Jeg sødede den med ahornsirup som alternativ til sukker. Det giver den mest delikate smag og går fantastisk i spænd med pekannødderne og kanelsmagen. Dejen blev desværre ikke helt, som jeg gerne ville, men jeg skriver alligevel opskriften, som jeg lavede den, for smagen fejlede bestemt intet. En anden gang vil jeg nok holde lidt mel tilbage, da den blev en anelse smuldrende.


ÆBLEGALETTE MED PEKANNØDDER, KANEL OG AHORNSIRUP

200 gr rigtig smør (koldt)
3-4 spsk vand
275 gr mel
1 tsk kardemomme
1 tsk kanel
1 tsk vanilje
1 lille nip salt

3-4 æbler i tynde skiver
1 dl ahornsirup (alternativ 100 gr sukker)
2 spsk maizena
1 spsk stødt kanel
1 god håndfuld pekannødder

Æg til pensling

Tænd ovnen på 180 grader

Skær smøret i mindre stykker og smuldr det sammen med melet (hold lidt igen med melet så dejen ikke bliver for tør og smuldrene) og krydderierne. Saml hurtigt dejen med lidt vand. Stil på køl i minimum 30 minutter.

Vend æbler med kanel, maizena og ahornsirup.

Rul dejen ud på bagepapir til ca. 28-30 cm dia. 

Læg de kanelvendte æbler lagvist på dejen. Stop 3-4 cm før kanten. Slut af med pekannødder.

Skær evt kanterne til og fold dem ind over æblerne. Vær opmærksom på, at den ikke "sprækker i hjørnerne" da fyldet så vil løbe ud. Skulle der alligevel løbe lidt ud (hvilket skete for mig med denne galette ;o) så saml det evt. op undervejs og kom på kagen, det gør at den karamelliserer en smule, men det gør bestemt ikke noget. Er der ahornsirup i overskud vil jeg nok vendte til dejen har sat sig og hælde det på efterfølgende.

Pensl kanterne med sammenpisket æg.

Bag i en forvarmet ovn på 180 grader i ca. 30 minutter til den er sprød og gylden.

Servér kagen med mascarpone, en god vaniljeis, creme fraiche eller lign.

Rustik æbletærte med pekannødder - uden sukker

Rustik æbletærte med pekannødder - uden sukker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar