torsdag

CHOCOLATE CHIP COOKIES

LÆKRE CHOK-CHIP-COOKIES MIT LIVS KOGEBOG
Nu er det jo "lille-fredag" i dag og mener bestemt, det er en oplagt undskyldning for, at forkæle familien (inkl. mig selv ; )) med en lille kalorie-kleppert. Valget faldt på chocolate chip cookies og populariteten steg da også en betydeligt hos ungerne, da de kom hjem i eftermiddags i silende regn til nybagte cookies : ). 

Tror endnu jeg har til gode, at møde nogen der ikke kan lide chocolate chip cookies. Endnu en skøn amerikansk klassiker. Denne opskrift er min yndlings og stammer fra "Suveræne Successer" (men har ændret den en smule). Disse cookies får den helt rigtige "chewy" konsistens, bløde i midten og sprøde udenpå og efter min mening rammer  opskriften de ægte amerikanske cookies lige på sømmet. Jeg kan garantere, at chokoladebasserne her hitter blandt både børn og voksne og så er de tilmed hurtige og nemme at lave... tager ca. 30 minutter fra start til slut og så spreder der sig den skønneste duft i huset, mens de bager i ovnen. De er allerbedst, når de stadig er lidt lune... og nydes gerne med et stort glas iskoldt mælk eller en god kop friskbrygget kaffe  : ) Yummy!

AMERIKANSKE CHOKOLATE CHIP COOKIES
(ca. 12 store)

120 gr. grofthakket mørk chokolade eller chokoladechips
135 gr. rørsukker
125 gr. blødt smør
1 æg
1/4 tsk. fint salt
1 vaniljestang (korn af)
180 gr. mel
1/2 tsk. bagepulver

Forvarm ovnen til 180 grader.

Rør smør, sukker og vaniljekorn godt sammen. 

Tilsæt æg og salt.

Sigt mel og bagepulver i dejen og vend chokoladen i.

Del dejen i 12 og form små bolde. Sæt på bageplade (2 plader med 6 på hver). Tryk boldene let flade, men ikke for meget, da de flyder ud under bagning.

Bag ved 180 grader på næstnederste i rille i 9-11 minutter. De er færdigbagte, når kanterne er let gyldne. Vælger man at lave flere små cookies i stedet for 12 store forkortes bagetiden med et par minutter.

Lad cookies'ne køle af på en bagerist (træk dem over på bagepapiret eller flyt dem én for én med en spatel) men husk at smage en lun cookie, inden de er kølet helt af, for de er bare aller-allerbedst, når de stadig er lidt lune og chokoladen er lidt smeltet : )

LÆKRE CHOK-CHIP-COOKIES MIT LIVS KOGEBOG

LÆKRE CHOK-CHIP-COOKIES MIT LIVS KOGEBOG

54 kommentarer:

  1. Har lige lavet nogen og de smager fantastiskt!:)

    SvarSlet
  2. Det er jeg glad for at høre : ) De hitter også altid herhjemme, specielt når de er helt nybagte og stadig lidt lune ; ) mums...

    SvarSlet
  3. skal til at lave dem nu, glæder mig! :D
    Og så får jeg min kærste på besøg på søndag, så har jeg noget at forkæle hende med ;)

    SvarSlet
  4. Hej Søren! Håber de blev gode og faldt i din kærestes smag : )

    SvarSlet
  5. Super god opskrift! Rigtig lækre :)

    SvarSlet
  6. Dejligt at høre og er glad for andre kan få glæde af opskriften : )

    SvarSlet
  7. Kan man godt bruge vanilliesukker i stedet for mel??
    De ser lækre ud:D

    SvarSlet
  8. Hej Teddy

    Tak de er også gode : )

    Hvis du mener om man kan bruge vaniljesukker i stedet for vaniljekorn, så ja : ) prøv med 1-2 tsk... Men mel skal der altså til ; )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  9. Super cookies!! Baked them for my office and they loved them!!:) Hope you will put more recipes in the future!!

    Alexandra

    SvarSlet
  10. Hi Alexandra

    Thank you... and will do ; )
    I'm glad the translation worked out fine... that's always a tricky bit when it comes to recipes ; )

    Linda

    SvarSlet
  11. Hej Linda
    Jeg tænkte på om man kunne putte saften fra en appelsin og måske noget muskatnød i dem?

    SvarSlet
  12. Hej Dzejna

    Det kan du sikkert sagtens... ikke lige en variant, jeg selv har prøvet : ) Men du må da meget gerne lade mig vide, hvordan resultatet bliver, hvis du prøver det af... lyder da ret lækkert ; )

    Kh
    Linda

    SvarSlet
  13. Dette er de bedste cookies jeg nogensinde har lavet!

    - Taste like heaven!

    SvarSlet
  14. Kan de fryses ned?
    De ser rigtig gode ud :-)

    SvarSlet
  15. Hej Simone

    Så langt er de aldrig kommet her i huset. De plejer at være væk i løbet af en dags tid og de fleste ryger mens de stadig er lune ; )
    Jeg har lovet min datter at vi bager en omgang i morgen. Jeg prøver lige at smide en enkelt i fryseren, så skal jeg nok lige vende tilbage... ; )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  16. Prøvede denne fantastiske opskrift, og den er vildt god! Måske jeg skulle lave dobbelt potion næste gang!? Hæhæ : )

    SvarSlet
  17. Kan man ikke bruge almindelig sukker, i stedet for rørsukker?

    SvarSlet
  18. Hej Ann - Det kan du sagtens... de bliver knapt så "chewy", men holder stadig 100 % :)
    Mange hilsner Linda

    SvarSlet
  19. Har lige prøvet opskriften, og det blev super godt :) Jeg brugte M&M's i stedet for hakket chokolade/chips og det fungerede også.
    En ide til hvad man ellers kan lave er at tage to cookies, smide en stor kugle vanilieis imellem og så i fryseren et par timer - DET er også guf :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadia

      Lyder som en super ide med en is-cookie-sandwich... Det skal jeg da have prøvet... Lyder lige som noget for mig og ungerne her i huset :) Og uhmm ja, M&Ms er også altid et hit :)

      Mange hilsner
      Linda

      Slet
  20. super awesome opskrift, smager virkeligt godt, elsker dem, tak for opskriften :)

    Alice

    SvarSlet
  21. Hej Alice

    Tak skal du have og dejligt du kunne bruge opskriften.. det er også mine og resten af familiens absolut yndlingscookies :)

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  22. hvor kan men købe chokolade chips

    SvarSlet
  23. Du kan bruge grofthakket chokolade eller chokoladeknapper ;)

    SvarSlet
  24. Hej Linda, super god opskrift!
    Jeg kan nu også godt lide at putte nødder i så det giver lidt modspil fra alt det chokolade :)
    Tak for alle de gode opskrifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker alt det chokolade, men de er også rigtig lækre med lidt nødder i... Og de bliver også gode når man erstatter lidt af melet med havregryn ;) Dejligt du kan bruge opskriften!

      Slet
  25. Hej Linda,
    Tusind tak for opskriften! Det er simpelthen de lækreste chokolate chip cookies - og jeg har altså tilbragt mine barndomsår i USA, så det siger ikke så lidt ;)
    Jeg har lige en omgang i ovnen nu, men i stedet for mørk chokolade har halvdelen fået M&Ms og den anden halvdel hvid chokolade. Glæder mig til at smage resultatet.
    Du skrev at man kan erstattet lidt af melet med havregryn: Kan du uddybe lidt? Hvor mange gram erstatter du med, og bliver cookierne stadig dejlig chewie?
    Mange tak for opskriften, som gang på gang gør mig Årets Kæreste herhjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte! 1000 tak for din dejlige kommentar! Det gør mig da rigtig glad at høre. Og uhmmm M&M og hvid chokolade... det kan kun blive godt :)
      Bum bum... lige hvor mange gram jeg bruger ved jeg simpelthen ikke for jeg hælder det lidt i på slump.... Men prøv at gå efter at få den nogenlunde samme konsistens i dejen ;)

      Slet
  26. Kan man bruge en blanding af hvid sukker og brun farin i stedet for rørsukker?:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg tro men har ikke prøvet det. Ved dog at mange kun bruger brun farin i deres cookies, så mon ikke? God fornøjelse :)

      Slet
  27. Tak for god opskrift! smager fantastisk!!! :)

    SvarSlet
  28. Den bedste opskrift på cookies nogensinde! De er helt igennem lækre og har lavet dem gang på gang.

    SvarSlet
  29. kan men bruge mælk chokolade indested for mørke

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du sagtens.. de bliver lidt mere søde, så personligt foretrækker jeg den mørke :)

      Slet
  30. Hvis man nu kommer til at putte lidt mere sukker i, tør kakao og mørk, lys og hvid, så bude det vel give 4 x Chocolate Chip :D

    SvarSlet
  31. Hej. Hvis man laver dobbelt portion, tror du så, at man ville kunne bage halvdelen dagen efter, også opbevare dejen i køleskabet natten over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg ret sikker på du godt kan. Jeg har ikke selv prøvet (laver som regel disse cookies som en sidste-øjebliks-der-kommer-gæster-lige-om-lidt-og-vi-har-ikke-noget-at-byde-på-ting), men har set andre opskrifter, hvor dejen blot skulle give endnu bedre cookies hvis den får lov at stå at hvile til dagen efter. Du må meget gerne vende tilbage med resultat :)

      Slet
  32. Hejsa
    Hvor kan jeg købe chokoladechips til de her cookies ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonni! Du kan købe dem i de fleste supermarkeder, enten de små chokoladechips, eller chokoladeknapper. Jeg har købt dem i både Kvickly og Bilka. Du kan også bruge en god hakket mørk chokolade :)
      Bedste hilsner og god fornøjelse med bagningen,
      Linda

      Slet
  33. Har lige lavet en ordentlig omgang, og de er bare lækre! :-) Tusind tak for opskriften, den kunne bestemt blive brugt igen en anden gang!

    SvarSlet
  34. bagte dem i dag og wooooow hvor smagte de dog godt!!!!!!! MUMS!!!!

    SvarSlet
  35. Hej Linda!:)
    Jeg har en datter på ca. 12 år, vil du mene at opskriften er nem nok til at hun og hendes vendinde kan bage ~The Cookies~ selv?:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! Ja det vil jeg mene... og øvelse gør jo mester, så det er vel bare at kaste sig ud i det :) God fornøjelse.

      Slet
  36. Har lige bagt dem, da vi skal have gæster i aften, men de er allerede væk, hmmmm manden og teenageren i huset har guffet dem mens de var lune. Så nu må jeg igang med en ny potion, og så gemmer jeg dem sgu ;-))
    Tusinde tak for en super perfekt opskrift.
    Knus herfra, Bettina.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ja sådan kan det jo gå. Og tak for din søde kommentar... Skønt opskriften sådan gør glæde rundt omkring :))

      Slet
  37. Super godt nytår til dig.
    Har bagt disse fantatiske kager før men NU skal de sørme bages igen.
    Skøn bloog du har, er vild med den:-)
    Hilsen fra Bettina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Bettina! Skønt at bloggen og opskrifterne kan bruges af andre :) Og godt (forsinket) nytår til dig (ser desværre først din kommentar nu)

      Slet
  38. Nøj en god opskrift. Mine cookies blev super sprøde, og blev nydt i fulde drag :) Mange tak for den gode opskrift!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne bruge den og velbekomme.... åhh, får helt lyst til at bage cookies nu ;)

      Slet
  39. Hej. :-)
    Jeg står og skal lave sådan en portion i morgen - men jeg har lige et spørgsmål. Skal ovnen stå på varmluft? :-)

    SvarSlet
  40. god opskrift - de skulle dog have dobbelt så lang tid i min ovn, som der står i denne opskrift ! =)

    SvarSlet
  41. Har bagt disse småkager med mine veninder og jeg må indrømme at de er de bedste jeg nogensinde har smagt!

    SvarSlet
  42. Kan man undvære rørsukkeret? hvis man nu står og ikke har det

    SvarSlet
  43. Det er bare de bedste cookies ever, bruger denne opskrift denne gang. En sikker vinder, jeg får aldrig prøvet andre opskrifter da unger plederer for denne.

    SvarSlet