søndag

LÆKKER SPRØD KARTOFFELPIZZA... VILLE DU KUNNE HOLDE FINGRENE VÆK?

Mit Livs Kogebog - kartoffelpizza

I går fik vi kartoffelpizza og som man kan se på billedet, så var pizzaen ret svær at holde fingrene fra. Den duftede simpelthen så godt og min yngste datter Rosa kunne ikke heeelt vente på en smagsprøve.  Og som man kan se på billedet, så hun lige sit snit til, at række til, da pizzaen skulle foreviges af kameraet inden vi gik til bordet ; )

Pizzaen smagte lige så skønt, som den duftede og heldigvis havde jeg lavet en stor portion, så vi kunne spise resterne i dag.  Og nogen gange er restemad bare det bedste der findes i verden (det og så lige at blive inviteret ud at spise) for så fik vi jo ekstra god tid til at nyde det gode vejr i dag og kom også en tur forbi mine forældre i eftermiddags, hvor min mor havde fremtryllet hendes hjemmebagte boller! (uhhhmm... de rigtig gode af slagsen fra barndommen... helt hvide gammeldags boller, som ikke så meget som et enkelt fuldkorn, havde været forbi... og godt nok elsker jeg alle mulige slags brød og boller med alt muligt slags mel, gryn og korn, men en gang i mellem, findes der bare ikke noget bedre end mors hjemmebagte gammeldags boller : )).

Nå men tilbage til kartoffelpizzaen. Jeg havde ikke helt nok durum og Tipo, så det blev en blanding af de to melsorter og alm. hvedemel, men den blanding kommer jeg da til at bruge fast fremover, for det er længe siden, jeg har bagt pizza, hvor bunden blev så sprød og lækker, men uden at være det mindste hård eller sej.

PIZZADEJ (nok til to bageplader)

25 gr. gær
300 ml. lunkent vand 
1 spsk. olivenolie
1 spsk. groftkværnet salt
100 gr. durummel
200 gr. tipo 0
350. hvedemel (evt. lidt mere)

Opløs gæren i lunkent vand. Tilsæt olie og salt. Rør durum og Tipo 0 i vandet. Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt under omrøring (jeg brugte røremaskine, men ellers tilsættes melet bare under æltning). Røres på maskine i 6-8 minutter til dejen er glat og elastisk (tilsæt evt. lidt mere hvedemel, hvis den virker våd). Lad dejen hæve tildækket og lunt i minimum en time.

KARTOFFELPIZZA FYLD

7-8 mellemstore kartofler (vaskede med skræl)
2 salatløg
1 rød chili 
Semidried tomater
Frisk rosmarin

1 pose små mozzarellakugler
Parmasanost (ca. 50 gram fintrevet)

HVIDLØGSOLIE

6-8 fed hvidløg
1/2 dl. olie
1/2 spsk. groftkværnet salt


Sæt en gryde vand over til kogning af kartoffelskiverne.

Tænd for ovnen på 225 grader med en bageplade i (Den varme bageplade virker som en rigtig god substitut for en pizzabagesten... er med til at give en lækker sprød bund, et fif jeg en gang læste på Newyorkerbyheart).

Kartoflerne vaskes godt og skæres i ultrafine skiver (brug evt. et jern). Kom kartoflerne i spilkogende vand i 1-2 minutter. Hæld vandet fra og lad kartoflerne dampe tørre i et dørslag.

Skær salatløg og chili i skiver og vask rosmarin.

Lav en hvidløgsolie af presset hvidløg, salt og olie.

Rul pizzadejen tyndt ud så den passer til en bageplade. Tag den varme bageplade ud af ovnen, beklæ med pagepapir og læg dejen på.

Pensl med hvidløgsolie og kom fyldet på. Kartofler først og herefter resten. slut af med mozzarellakugler (skil dem en smule ad) og parmasan.

Bag i ovnen på "pizzaprogram" hvis din ovn har sådan et, eller ved 225 grader forvarmet ovn i ca. 14-16 minutter (til bunden og kartoffelkanterne bliver gyldne). Lav pizza#2 klar til at komme i ovnen, når den første er færdigbagt. Servér med en god grøn salat. Vi fik rucola med balsamicoglace og en dejlig kold øl til : )

Mit Livs Kogebog - kartoffelpizza
DET GRØNNE FYLD OG TILBEHØR
Mit Livs Kogebog - kartoffelpizza
KLAR TIL EN TUR I OVNEN


Mit Livs Kogebog - kartoffelpizza
BRUG EN SAKS TIL AT KLIPPE PIZZAEN UD! DET GÅR HURTIGT
OG ER LETTERE AT BRUGE END EN PIZZA-SKÆRER
Mit Livs Kogebog - kartoffelpizza
MUMS! DEN LÆKRESTE KARTOFFELPIZZA MED
ROSMARIN, HVIDLØG, TOMAT, CHILI OG OST... OG KARTOFLER NATURLIGVIS.


6 kommentarer:

  1. Mums, det ser super lækkert ud. skal helt klart prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina

      Smagte også skønt og kan klart anbefales : ) Jeg elsker pizza og denne er helt klart en af favoritterne. God fornøjelse med den : )

      Mange hilsner
      Linda

      Slet
  2. Ja, jeg elsker også pizza og bruger også ofte tynde skiver kartofler og også squash på pizza - rigtig godt.

    Venlig hilsen Vila
    www.madopskrifter.info

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vila

      Uhhm ja squash er også supergodt på pizza... Specielt hvis de har været en tur på grillen, f.eks. en rest fra dagen før : )

      Mange hilsner
      Linda

      Slet
  3. Jeg lavede den til min familie i går aftes - og de var alle vilde med den!!! Det havde jeg alligevel ikke troet! Jeg synes også selv, at den smagte helt fantastisk :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor skønt den faldt i god jord hos din famile... Kartoffelpizza er også min favorit... Sidste gang vi fik det, var det i en speltudgave med mascapone, kartofler og rucola... så lækkert! Opskriften kommer snart :)

      Slet