fredag

HIMMELSK MARSKAGE


Himmelsk marskage Mit livs kogebog

Det var min dejlige mands fødselsdag i går (hurraaaa)! Så en fødselsdagskage skulle der naturligvis til : ) Jeg havde lovet at bage til hans arbejde også, så den stod på det helt store bageri... Gulerodsmuffins  til kollegernes eftermiddagskaffe senere i dag og i går skulle vi så have denne "jeg-skal-da-bare-liiiige-have-et-enkelt-stykke-mere" kage.

Denne himmelske marskage-opskrift har jeg fra min søde svigerinde Gundhild, som kommer fra Færøerne. Og de kan altså bare et eller andet med kager og lækre desserter, de der Færinge.... Gundhild lavede denne kage første gang til min mands 30 års fødselsdag, hvor vi havde lokket hende til at stå for en dessertbuffet... der var ikke mange krummer tilbage skal jeg hilse og sige.

Jeg er tit blevet spurgt om, hvad kagen hedder og jeg ved det faktisk ikke, vi har bare kaldt den rice-crispies-kage, men jeg synes den fortjener et lidt ophøjet navn, så derfor: "HIMMELSK MARSKAGE"... for det er hvad den er... himmelsk : ).... og det bedste af det hele er, at den er så ufattelig nem at lave... den skal ikke bages og bunden kan forberedes i god tid, så er den hurtig at anrette lige inden servering. I Gundhilds oprindelige udgave var der kun ananasstykker på, men blåbærene giver sådan et skønt farvespil og gør bestemt ikke kagen ringere. I princippet kan man jo bruge alle slags bær eller frugter skåret i små stykker, men en smule syrlighed passer efter min smag godt til fløden og den sprøde bund med karamelagtig smag.

HIMMELSK MARSKAGE (8-10 pers.)

Bund:
200 gr. Marsbar (ca. 4 stk.)
100 gr. rice krispies
50 gr. smør
5 spsk. mørk sirup

Fyld:
1/2 liter piskefløde
1 lille dåse ananasstykker
Et par gode håndfulde blåbær

Pynt:
Evt. revet chokolade

Skær Marsbarerne i mindre stykker.

Smelt dem sammen med smør og sirup i en gryde ved svag/ medium varme.

Når det er helt smeltet tages gryden af varmen og rice krispies blandes i.

Hæld massen ud på et stykke bagepapir og form til en bund. Stilles på køl. (Kan fryses)

Pisk fløden til skum. Hæld saften fra ananas og lad dem dryppe helt af i en si.

Når bunden er kold/ stivnet, kommes fløden på og der pyntes med ananas, blåbær og evt. revet chokolade. Server.

PS: Er du til lakrids så prøv LAKRIDSKAGE MED SKUM... Marskagens frække fætter ; )


Himmelsk marskage Mit livs kogebog

Himmelsk marskage Mit livs kogebog

Himmelsk marskage Mit livs kogebog
HIMMELSK MARSKAGE

9 kommentarer:

  1. Nej da hvor ser det lækkert ud! Må ud og have fat i nogle marsbarer, så den kan blive afprøvet i weekenden! Super opskrift!!

    SvarSlet
  2. Hej Gitte

    Ja skynd dig afsted til købmanden ; )... Det er en rigtig lækkerbisken, som er vældig populær blandt både børn og voksne : ) God fornøjelse!

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  3. Det bliver jeg nød til at prøve.

    SvarSlet
  4. Den er bestemt også værd at prøve : )
    God fornøjelse!

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  5. Faldt over din blog da jeg søgte på vegetaropskrifter til aftensmad, men endte med at sidde og savle over denne lækre kage i stedet. Den ser da bare ondskabsfuld lækker ud :D
    /Camilla

    SvarSlet
  6. Hej Camilla

    He he... ja jeg er jo vegetar med en forfærdelig sød tand, så der sniger sig en lækker lille kage ind her og der ; )
    Du er nødt til at prøve marskagen - og den er jo da også vegetarisk... Og så er den supernem at lave og hitter altid : )

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  7. Hej ville man kunne bytte ananas ud med f.eks. Bananer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du sagtens. Jeg synes, friskheden fra ananas passer rigtig godt, men den er f.eks. også super god med lidt friske bær :)

      Slet
  8. Hej Linda
    Kunne man mon ikke putte vanilleskyr ovenpå i stedet for flødeskum? Jeg tænker, at det er lidt mere friskt? Lyder ellers lækkert��
    Mvh Heidi

    SvarSlet