fredag

FUDGE MED LAKRIDS.. DER SMELTER PÅ TUNGEN



Jeg har flere gange lavet Mette Blomsterbergs lakridskarameller og de har været et stort hit. Men jeg kunne så godt tænke mig, at de havde en lidt mere fudge-agtig konsistens, så de blev lidt mere som dem man kan købe i butikkerne. Så med inspiration fra Blomsterbergs karameller og en gammel opskrift på fudge, som jeg har fra min værtsmor, da jeg i sin tid boede i USA, kastede jeg mig ud i en gang FUDGE MED LAKRIDS! Og jaaaaarmen... hvorfor har jeg dog ikke gjort på det noget før...? Der kom simpelthen den lækreste lakridsflødefudge ud af det og selvom det godt nok er en værre sukkerbombe med et kalorieindhold, jeg slet ikke gider bruge kræfter at tænke på, så skal opskriften da foreviges herinde, så der igen og igen kan laves FUDGE MED LAKRIDS... nammenam : )

FUDGE MED LAKRIDS
Ca. 60 stk.

1 dåse kondenceret mælk (ca. 400 gr.)
100 ml. piskefløde
400 gram sukker
60 gram smør
25 ml. lys sirup
3 spsk. lakridspulver
Lakridspulver til at trille fudgen i efter afkøling

Hæld sukker og fløde i en stor sautepande og smelt langsomt til sukkeret er opløst under omrøring. Tilsæt sirup og smør og rør konstant. Når smøret er smeltet tilsættes kondenseret mælk og massen bringes i kog. Rør kontinuerligt (mens massen bobler) i ca. 25 min. til massen er gylden brun og tyknet. Tag af varmen og tilsæt lakridspulver. Hældes i et firkantet fad beklædt med bagepapir. Stilles på køl til næste dag eller minimum 5 timer. Herefter kan fudgen skæres ud og vendes i lakridspulver! NAMS
: )... Originalopskriften jeg har på fudge er med vanilje og med vand i stedet for fløde... den må jeg lige omkring en anden god gang, men i princippet kan man jo putte, hvad som helst i sin fudge. Har bl.a. også en opskrift med marshmallows liggende og kan huske fra min tid i USA at fudge med nødder smagte helt fantastisk : )

Smelt fløde og sukker under omrøring.

Tilsæt smør og sirup. Lad det smelte helt. Rør konstant.

Tilsæt kondenseret mælk under omrøring.

Bring massen i kog.

Lad massen koge i 25 minutter til den er gylden og tykt. Husk at røre, røre, røre! : )

Tag af varmen og tilsæt lakridspulver. Rør, rør, rør så lakridspulveret opløses!

Hæld i en form beklædt med bagepapir og sæt på køl til næste dag.
LAKRIDS FUDGE skåret i mundrette bidder...
Vend dem evt. i lakridspulver for at forstærke lakridssmagen.

14 kommentarer:

  1. Hii. Kan man evt. undlade den kondenseret mælk, og så bare tage noget almindeligt mælk, og så bare bruge mere sukker?
    Det er fordi, jeg kun har en kondenseret mælk på 4%, og det går vel ikke?

    SvarSlet
  2. Hej.... Uhhh der må jeg simpelthen blive dig svar skyldig... beklager... Mit bedste råd er at prøve dig frem : )
    Er ikke sikker på du opnår samme konsistens dog... men igen - prøv dig frem ..og Google er din ven ; )
    God fornøjelse... håber du finder ud af det!

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  3. Jeg har prøvet opskriften, omend mit første forsøg var med vanillesmag i stedet for lakrids, men næste omgang bliver helt klart lakrids, da dette også skal prøves.

    Det eneste problem med opskriften er, at jeg på ingen måde kan gå tilbage til købe-fudge efter dette. ;)

    Har du forresten gjort dig nogle erfaringer med hensyn til holdbarhed for denne fudge?

    SvarSlet
  4. Vaniljefudge er også bare lækkert og dejligt du kunne bruge opskriften : )
    Mht. holdbarhed så vil jeg sige et par uger eller tre på køl... sikkert længere.. der er jo masser af sukker i, men ved ikke om smagen går lidt af ved længere tids opbevaring.

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  5. Okay. Tak. :)
    Vaniljesukkeret (brugte cirka en spiseskefuld) gav det en smag der ikke er helt ulig andre smør- og flødebolcher, eksempelvis Werther's Original. :)
    Men godt nok, så beholder jeg det bare i køleskabet, omend jeg har opdaget, at det er en god idé lige at lade det ligge et par timer, så det når ned omkring stuetemperatur inden det spises.

    SvarSlet
  6. den skal vist snart prøves :)

    SvarSlet
  7. har prøvet og smagen er bare i top. Eneste spørgsmål er: mine bliver ikke bløde som købe fudge heller ikke hårde så man ikke kunne spise dem bare sådan lidt indimellem. Har du en ide til hvorfor??

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det har jeg desværre ikke noget konkret bud... måske det har noget med kogetiden /temperatur at gøre. De gange jeg har lavet det, bliver konsistensen sådan lidt "tør/blød" i det som jeg også synes købefudge er ;)

      Slet
    2. Det er direkte relateret til temperaturen man når op på :)
      Mener den hedder 120 grader for flydende karamel(sauce), 135grader for bolschehård og variationerne indimellem.

      Det hænger sammen med, at jo mere vand man koger væk, jo højere kan temperaturen komme op, og jo mindste flydende vil karamellen være :)

      Slet
  8. Hej, jeg er nødt til lige at spørge om det er lakridspulver af lakridsrod, der er brugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! Nej det er alm. lakridspulver (tror det hedder rålakrids)... købt i Panduro Hobby ;)

      Slet
  9. tror også pulver fås i funtex, ved slikreolen

    SvarSlet
  10. Lakrids pulver, kan faktisk fåes i næsten alle butikker i dag, jeg har købt noget i super brugsen som smager himmelsk:-)
    Har i nogen erfaring med lakrids sirup i fugde, for har Holms lakrids sirup som smager fantastisk

    SvarSlet
  11. Hej :-)
    Jeg har fuldt det råd der hedder 120 -125 grader, og der bliver det en blød karamel, jeg har så læst/googlet at temperatur oå 130-135 skal give en lidt hårde men stadig fugde konsistens... 120 grader er simpelthen for lidt. Bare en erfaring fra en bage mor ;-)

    SvarSlet