onsdag

LÆKRE HINDBÆRSNITTER MED LAKRIDS

Lækre hindbærsnitter Mit livs kogebog

Der har været stille her på bloggen længe pga. af alle de ting, der er sket i mit liv på det seneste. Men vi har da stadig fået mad og de opskrifter jeg synes, der er værd, at gemme på ligger pænt i en bunke og venter bare på, at komme ind på bloggen :)

For længe længe siden lovede jeg vist, at få lagt en opskrift herind på hindbærsnitter med lakrids efter jeg havde lavet hindbærmarmelade med lakrids. Den kommer her... har man ikke lige lakridsmarmelade ved hånden, så er opskriften mindst ligeså lækker med den gode traditionelle hindbærmarmelade også.

Det er en af den slags opskrifter, som er god at have i SOS-kassen i tilfælde af at der liiiige kommer gæster om en times tid og man gerne vil servere noget hjemmebag og så er det en af de opskrifter, der er rigtig god at lave sammen med ungerne. Den oprindelige opskrift er fra Sif Orrelanas "Krudtugler og kanelsnegle".

HINDBÆRSNITTER

Dej: 4 dl. mel
1 tsk. bagepulver
125 gr. smør (stuevarmt)
3/4 dl. sukker
1 tsk. vaniljesukker
1/2 dl. vand
3/4 dl. hindbærsyltetøj med lakrids

Glasur:
150 gr. flormelis
1-2 spsk. lakridspulver
2-3 spsk. vand
Krymmel

Bland mel og bagepulver.

Findel smøret i melblandingen.

Tilsæt sukker og vaniljesukker og arbejd dejen godt sammen med vandet med hænderne.

Rul dejen ud i to plader ca. 10 cm. brede på hvert deres bagepapir. Når den første er rullet ud, lægges smøres der hindbærsyltetøj på. Herefter rulles 2. pladedej ud på et stykke bagepapir og kan vendes ovenpå første plade (med dejen nedad), den vippes langsomt ud på den syltetøjsbeklædte bund.

Klem kanterne godt til med en gaffel.

Bag kagen i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 18-20 minutter - til den er gylden.

Lad kagen svale på en bagerist til der kommes glasur på.

Bland glasuren og fordel på toppen af kagen. Drys med krymmel og skær i snitter.

Lækre hindbærsnitter Mit livs kogebog

4 kommentarer:

  1. De skal prøves - Kan kun være gode! :-)

    SvarSlet
  2. Hej Uffe - Ja jeg har fået at vide, jeg skal gøre ting, der gør mig glad og virker afkoblende i den her tid og det gør bloggen her og så er det jo lige at min telefon er ved at være overloaded med madbilleder, så der kommer mere fra mig ;) Kram Linda

    SvarSlet
  3. Hej Trine - De er bestemt også gode, så prøv dem endelig :) Mange hilsner Linda

    SvarSlet