onsdag

RISTET MUSLI MED PEKANNØDDER & AHORNSIRUP


Pekannødder + kanel + ahornsirup = Glad mad! Nå ja, sådan går regnestykket i hvert fald op for mig. Min allerstørste nøddesvaghed er nemlig pekannødder og når den så kommer i selskab med ahornsirup og kanel, ja så bliver jeg da helt blød i knæene. Det er dog ikke altid lige nemt at drive dem op i Danmark, i hvert fald ikke lige i min ende af landet og når det endelig lykkes, så er de temmelig bekostlige. Heldigvis kan de bl.a. købes online i England til billige(re) penge.


Tilbage til müslien, eller granolaen som det med rette hedder, da den er ristet med sirup og derfor er knassende sprød. Müslien / granolaen er simpelthen så lækker. Morgen. Middag. Aften. Sådan er det bare. Jeg spiser den gerne med mandel - eller soyamælk eller som topping på lidt græsk yoghurt eller skyr. Det er også en god snack om eftermiddagen med lidt varmet mælk når man trænger til lidt forkælelse, eller som topping på lidt is og med friske bær til dessert. Den indeholder ud over pekannødderne også en masse gode kerner og frø og mandler. Men det er smagen af pekannødder og ahornsirup der dominerer og gør den uimodståelig lækker. Jeg laver den lidt på slump, men målene er ca:

400 gr havregryn
100 gr kokosmel / rasp
2-3 dl hakkede pekannødder
2-3 dl hakkede mandler
1-2 dl hørfrø
1-2dl græskarkerner
1-2 dl solsikkekerner

1/4 tsk fint salt
2 - 3 tsk kanel

1-2 dl ahornsirup
1-2 dl agavesirup


Bland alle ingredienser i en stor skål, så frø, kerner og gryn dækkes godt af sirup.

Hæld ud på en bageplade og bag ved 150 grader i ca. 40 minutter. Vend af og til. Lad den køle helt af og opbevar i et lufttæt glas.

Bland evt. lidt ekstra hele pekannødder i.

1 kommentar:

  1. åh ja pecannødder det er altså også bare noget af det bedste! og lidt ahonsirup og kanel tager det bestmt ikke skade af! MUMS! :-)

    SvarSlet