tirsdag

BYGOTTO MED JORDSKOKKER

Bygotto med jordskokker

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg er blevet ret så stor fan af aarstiderne. Efter vi er begyndt, at få en måltidskasse leveret der fra hver uge, er det at få planlagt og lavet god, sund og varieret mad bare blevet en lille smule nemmere.

Vores liv har det sidste år været ekstremt hektisk (det kan man bl.a. læse lidt om her). Det har mildest talt været udfordring på udfordring og jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke af og til har været svært at finde energi, overskud og glæde frem. Indimellem har det været så svært at få luft! At trække vejret. At komme videre. At forstå nogen som helst mening med alle de prøvelser der har været. Metaforer og ordsprog som "skruen uden ende" og "hvad du ikke dør af, gør dig stærkere" har fået en helt ny mening for mig og er ikke længere "bare noget man siger".

Jeg har det sidste år været nødt til at lave om på en række ting. Gå på kompromis med en hulens masse.... både store vigtige ting, men også små mere "banale" ting, som førhen kunne virke vigtige for mig. Jeg har måttet gøre mit liv lettere på mange måder, lære at leve lidt længere med nullermændene i hjørnerne og at vores vasketøjskurv ikke længere har en synlig bund, men lad os bare sige det sådan: Man kan se på vores hjem, at her bor to voksne, tre børn og en hund. Der er fedtede barnefingre på ruderne og hundehår i krogene. Der er krummer på stolene og vasketøj i kurvene (og nogle gange på gulvene), men som en meget inspirerende kvinde engang sagde til mig: Nogle gange bliver man nødt til at finde sin indre "pytfaktor". Den har jeg fundet nu. I den grad. :) Og min indre pytfaktor bliver hjulpet godt på vej af løsninger som bl.a. aarstiderne, hvor jeg uge efter uge igennem lang tid har kunnet regne med, at der bliver leveret en kasse lækre, gode råvarer, med en færdig vegetarisk madplan, som jeg nemt kan supplere op eller ændre på så den passer til hele familien. Jeg har slækket på kravene til mig selv på mange områder og fundet nye gode løsninger. Dette er ikke på nogen måde et sponsoreret indlæg af aarstiderne, men blot en kærlig tanke til deres løsninger, som jeg er ganske stor fan af og som har hjulpet mig ganske meget i en ekstra presset hverdag det sidste års tid.

Opskriften her er fra en af aarstidernes vegetarmåltidskasser, ændret en smule, men simpelthen så lækker og nem at lave, at jeg synes, den skulle gemmes til en anden god gang her på bloggen.

BYGOTTO MED JORDSKOKKER

300 gr perlebyg
8 dl grøntsagsbouillon
3-4 skalotteløg i små tern
2 fed fintsnittet hvidløg 
3-4 stilke bladselleri i små tern
500 gr skrubbede jordskokker i små tern
150 gr revet cheddar
2-3 spsk olivenolie
Salt, peber

Skyl perlerne og kog dem møre under låg i en gryde med bouillonen i ca. 20 minutter.

Vask og klargør grøntsager.

Varm olivenolie op i en sauterpande og steg hvidløg, skalotteløg, bladselleri og jordskokker i ca. 5 minutter. Vend rundt jævnligt.

Tilføj den kogte perlebyg sammen med kogevæsken. Vend den revne ost i lige før servering og smag til med salt og peber.

Servér med en god grøn salat. Her fik vi en blandet grøn salat med røde æbler og tynde skiver rå jordskokker. Dertil en vinaigrette lavet på æblecidereddike.

Bygotto med jordskokker
Inspiration: aarstiderne.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar