søndag

SEMLOR - SVENSKE FASTELAVNSBOLLER

Semlor med citron & vanilje - Svenske fastelavnsboller - Mit livs kogebogSemlor med citron & vanilje - Svenske fastelavnsboller - Mit livs kogebog
Jeg har set flere og flere rundt om i blogland og på Instagram diske op med lækre svenske semlor her op mod fastelavn. Svenskernes svar på vores fastelavnsboller, Semlor, er en kardemommebolle der udhules, fyldes med marcipan og fløde. Absolut en lækkerbisken der står som en stærk konkurrent til danske fastelavnsboller. 
Den traditionelle semla som jeg har smagt tidligere, har været med marcipan og mandelfyld og selvom den var yderst lækker, blev den også hurtigt "lidt for meget" og lidt for fersk for mig. Derfor har jeg i mine semlor valgt, at give dem et frisk twist af vanilje og citron. Det blev en ret stor succes og helt bestemt en version jeg vil vende tilbage til.


SEMLOR MED VANILJE & CITRON [16 stk]

50 gr økogær*
3 dl mælk
75 gr smør
1 æg
4 spsk sukker
1 1/2 tsk kardemomme
1 nip salt
500 gr hvedemel (ca.)

Smelt smørret ved lav varme. Rør mælken ud heri. Blandingen skal være fingervarm. Smuldr gæren i og rør ud.

Tilsæt æg, salt og sukker.

Kom melet og kardemommen i lidt efter lidt og arbejd godt igennem til dejen er blød og smidig. Hold evt. lidt at melet tilbage.

Lad dejen hæve tildækket under et fugtigt klæde i skålen på et lunt sted i ca. en times tid.

Når dejen er hævet til ca. dobbelt størrelse tages den ud på et bord og skæres i 16 stykker. Form runde boller og placér på en bageplade. Lad bollerne efterhæve i en god halv time.

Bag gyldne i ca. 12-15 minutter i en forvarmet ovn ved 175 grader varmluft (vær obs på at bagetid kan variere fra ovn til ovn). Afkøles på en rist.

*Økogær har lidt længere hævetid end alm. gær og svingende hæveevne, men fordelene er blandt andet, at det ikke er kemisk renset som alm. gær. Læs mere om økogær kontra alm. gær her og her og mit gæt er, at du trods prisforskellen næppe vil vælge alm. gær til dit bagværk fremover ;)

Fyld:

150 gr revet marcipan
Revet citronskal fra 1 ubehandlet citron (gem lidt til pynt)
2-3 dl mælk
Korn fra 1 vaniljestang eller ca. 1 tsk. kværnet vaniljestang

1/4 piskefløde
5 spsk flormelis

Når bollerne er helt afkølede skæres toppen af hver bolle. Gem toppene. Udhul dem for bollekrummen som smuldres i en skål.

Med en gaffel blandes bollekrummen med revet citronskal, vanilje, revet marcipan og mælk til en ensartet creme.

Pisk fløden med 3 spsk. flormelis.

Fyld de udhulede boller med cremen og top med flødeskum. Læg lågene på, drys med det sidste flormelis og pynt med lidt revet citronskal.


Semlor med citron & vanilje - Svenske fastelavnsboller - Mit livs kogebog




2 kommentarer:

  1. God idé med citronen - der giver et frisk og syrligt modspil til den tunge flødeskum. Mmm, det ser godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis.. giver en skøn friskhed og så er der plads til mere end én ;)

      Slet