mandag

HISTORIEN OM EN PÆREMUFFIN DER BLEV TIL CARPACCIO

Pærecarppacio med pekannødder - Mit livs kogebog

MADBLOGGERUDFORDRINGEN: Det er sådan lidt med røde ører jeg skriver indlægget her. Jeg er nemlig en kende sent på den, fandt jeg ud af i går. Det jeg kommer for sent med, er mit indspark til anden omgang af Madbloggerudfordringen, som jeg har meldt mig til. Deadline var i går, men for at kalde en spade for en spade (spaden må jo så være mig) og sige det som det er, så troede jeg deadline var i næste weekend (her-skulle-sidde-en-flov-smiley).

Nå men her kommer jeg så ilende med mit indlæg til udfordringen, som er en venskabelig dyst madbloggere imellem. Denne gang lød udfordringen, at man på en tildelt blog, skulle vælge en opskrift, som man skulle splejse sammen med én af sine egne opskrifter. Der skulle være genkendelighed ift. opskriften man valgte og mindst tre ingredienser skulle gå igen.

Og sådan startede altså historien om, hvordan en pæremuffin blev til carpaccio. Jeg fik nemlig tildelt bloggen Buttermilksea, som skrives af de to unge piger Alexandra og Viola. På deres fine blog, faldt jeg over en opskrift på nogle lækre pæremuffins og kom til at tænke på en skøn pære/ostesalat, jeg ofte lavede for nogle år siden. Desværre har jeg mistet opskriften på salaten og faktisk havde jeg også glemt alt om den ind til, jeg så opskriften på pæremuffins. For at ramme noget der mindede om pæresalaten, valgte jeg at splejse opskriften på muffins sammen med min egen rødbedecarpaccio, hvilket der altså kom en lækker pærecarpaccio ud af. En rigtig skøn og frisk carpaccio, som vil gøre sig godt på ethvert ostebord eller bare som en lækker salat.

Pærer, kanel og ingefær er de tre ingredienser jeg har valgt at sætte i spil sammen med vesterhavsost og ahornsirup fra min egen carpaccio. Dertil er kommet lidt øvrige ingredienser, som lige skulle til for, at give den smag jeg var på jagt efter.

Sjov sjov udfordring. Tak til Nada og Thomas som har taget initativ til Madbloggerudfordringen og som har lagt et stort stykke arbejde i koordineringen forbundet hermed. Og tak til Buttermilk Sea for en fornøjelig dyst. Dejligt at stifte bekendtskab med deres blog. Se også deres bud på dysten, hvor de har brugt en af mine müsliopskrifter i kombination med deres egne dadelkugler, hvilket der er kommet skønne Müslikugler ud af.

PÆRECARPACCIO

4 conferencepærer
1 god håndfuld pekannødder
Vesterhavsost
1 spsk ahornsirup
Flagesalt

Dressing
4 spsk ahornsirup
2 spsk hvid balsamico
1 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær

På en tør varm pande ristes pekannødderne kort. Hæld ahornsirup over. Drys med flagesalt og lad nødderne køle af på et stykke bagepapir.

Rør kanel og ingefær ud i sirupen. Pisk sammen med balsamico.

Skræl pæren og skær den i ultratynde brede skiver.

Bræk vesterhavsosten i små stykker.

Anret pæreskiverne overlagt hinanden. Dryp med dressingen (gem lidt). Drys osten over og slut evt. af med lidt pyntegrønt.

Pærecarppacio med pekannødder - Mit livs kogebog

Pærecarppacio med pekannødder - Mit livs kogebog

Er du nysgerrig efter at se, hvordan det gik i første runde af Madbloggerudfordringen, så kan du læse om det her. Den gang var der en lækker og meget syndig kage i spil.

2 kommentarer:

  1. Tak for de fine ord, hvor er du bare kreativ! Tænk at en pæremuffin kunne blive til en carpaccio! :-) Din blog er simpelthen så fin! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, hvor er du sød Viola! Og tak for dysten. Tror da, jeg skal prøve at kaste mig ud i en gang müslikugler på et tidspunkt :)

      Slet