tirsdag

ESPRESSO & VANILJE GRANOLA

espresso granola - kaffe muesli - mit livs kogebog

Hvis du ligesom jeg elsker kaffe, så vil du også elske denne ristede müesli eller granola om man vil. Den har det lækreste hint af kaffe og vanilje og den har i den seneste tid været med til at gøre mine morgener en lille smule gladere. Den tager ingen tid at lave og så kan den nemt laves fri for raffineret sukker og gluten.


ESPRESSO & VANILJE GRANOLA

400 gr havregryn (evt. glutenfri)
200 gr kokosrasp
3 dl. hakkede mandler
1 knivspids salt
1 vaniljestang
4 store spsk kokosolie
5-6 spsk ahornsirup 
5-6 spsk agavesirup
2 1/2 dl espresso (eller meget stærk kaffe)
1 1/2 hakket chokolade eller chokoladechips (evt. sukkerfri)

I en skål blandes kokosolie med den varme kaffe og lad den smelte. Tilsæt sirup, vanilje og salt.

I en anden skål blandes havregryn, mandler og kokos.

Vend den tørre blanding over i skålen med kaffeblandingen og vend godt rundt.

Hæld i en stor bradepande beklædt med bagepapir.

Bag ved 175 grader i en forvarmet ovn i ca. 20 minutter. Vend rundt i blandingen 3-4 gange undervejs. Den skal være let sprød og gylden.

Lad granolaen køle helt af og bland chokoladen i. Opbevares i en lufttæt beholder.

TIP:  Jeg bruger en hel vaniljestang, skåret i stykker og kværnet igennem et gammelt rengjort saltkværn. Der sidder rigtig meget smag i selve vaniljestangen, så ved at kværne den, får man brugt vaniljen optimalt. Man kan også købe vaniljekværn med vaniljestænger i har jeg set for nylig.

espresso granola - kaffe muesli - mit livs kogebog
Inspiration: vegetarianventures.com

2 kommentarer:

  1. God idé med kaffe deri - kaffemüsli med kaffe til! <3 Perfekt morgenmad.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja... Det er lige netop hvad jeg har fået her til morgen. Så kan det kun blive en god dag :)

      Slet