fredag

ÆBLEMARMELADE MED VANILJE & ROM

 VANILJEPRIKKET ÆBLEMARMELADE MED ET STREJF AF ROM - Mit livs kogebog

ÆBLETID: Jeg fik sidste år omkring jul noget æblemarmelade med vanilje og rom, der simpelthen smagte så skønt. Siden har jeg ledt højt og lavt efter en opskrift på marmeladen, men uden held og så er der jo ikke andet, at gøre end, at eksperimentere selv. Det lykkedes heldigvis så godt, at jeg da gerne deler opskriften her.
Sidste weekend fik jeg nemlig tryllet 1,5 kg dejlige røde danske æbler om til den skønneste vaniljeprikkede æblemarmelade med et mildt strejf af rom.

ÆBLEMARMELADE MED VANILJE & ROM

1,5 kg røde æbler
1-2 dl vand
2 spsk rom aroma (giver en meget mild smag)
1 vaniljestang
500 gr syltesukker
En smule atamon

Vask æblerne og skær dem i mindre stykker (med skræl og kernehus)

Bring æblerne i kog med en smule vand. Kog dem møre ved lav varme i 40-45 minutter.

Når æblerne er møre, moses de gennem en si over i en ny gryde, så der kun er kerner og skræl tilbage (Bonus: god træning til overarmene ;) )

Æblemosen bringes atter i kog ved middel varme. Kom vaniljekorn, den tomme stang, sukker og romessens i og kog i ca. 5 minutter. Hældes på rene (kogte) glas skyllet i lidt atamon. Luk glassene med det samme og opbevar på køl.

Hvis du gerne vil have en lidt tykkere konsistens, så lad den siede æblemos koge ind lidt længere tid inden sukkeret kommes i.

 VANILJEPRIKKET ÆBLEMARMELADE MED ET STREJF AF ROM - Mit livs kogebog

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

8 kommentarer:

  1. Jeg har så mange æbler i haven lige nu og i går fik jeg brugt nogle til bl.a. at lave din spændende æblemarmelade og den smager så skønt. Jeg brugte rigtig rom i mangel af essens. Det fungerer fint. Jeg har også flere gange lavet dine lækre marmelader med lakrids :-) Tak for en rigtig god side :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din dejlige kommentar Karina :) Skønt du fik prøvet marmeladen og fint at vide med rommen fremfor essens. Jeg er selv rigtig glad for marmeladen og tror faktisk jeg har spist af den hver dag siden jeg lavede den i forrige weekend... må hellere få lavet en stor portion mere snart, så der er lageret ;)

      Slet
  2. Nu er det anden gang jeg skal lave din skønne marmelade og har lige et par spørgsmål jeg håber du vil svare på...

    Hvor længe kan den holde sig i lufttæt beholder på køl?
    Kan det fryses?
    Mange tak for en skøn opskrift, der har glædet hele min familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre I kan lide marmeladen, den er også et hit her i huset :) Jeg hælder altid marmelade på kogte glas der kan sluttes tæt skyllet i en smule atamon og så opbevarer jeg det køligt. Det længste vi har haft det stående er vist et halvt års tid (ellers er det blevet spist inden), men tror da, det kan holde sig længere endnu ;) Du kan evt. bruge alkohol (rom, cognac eller lign) til at skylle glasene i, hvis du ikke vil bruge atamon. Ved også at nogle varmer glassene op i ovnen inden marmeladen hældes på.
      Jeg har ikke prøvet at fryse det.

      Slet
  3. hejsa...opskriften ser lækker ud. Jeg har lyst til at bruge rigtig mørk rom. kan man skifte noget af vandet ud med rom? Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette. Jeg har kun prøvet at lave marmeladen som angivet ovenfor og der bliver den rigtig god med en meget mild romsmag. Hvis du kaster dig ud i at koge med mørk rom i stedet for rom, må du da meget gerne vende tilbage med resultatet, så kan det jo være andre har lyst til at prøve det, hvis resultatet bliver godt :) Mange hilsner Linda

      Slet
  4. Sikke da en opskrift - jeg har nemlig nogle dejlige, men meget små nedfaldsæbler, som bliver til ingenting, hvis de både skulle skrælles, og kernehuset skulle fjernes. Jeg laver altid æblemos kun med det vand, der hænger ved, når de er skyllet - så det vil jeg også gøre her. Da jeg altid kun bruger den rene vare, vil jeg først tilsætte sprutten, efter at æblerne er blevet moset og kun skal koge kort tid. Resten af de små æbler kan så blive til æblegelé; det er godt at overtrække kager med.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder lækkert Elsebeth og ja de er så skønt når man undgår spild :) Jeg har lige fået en ordentlig kassefuld med nedfaldsæbler ude fra min bror, så dem skal jeg også have kogt ind til en ny omgang marmelade, og så tror jeg nogle af dem skal bruges til saft og andre til æblechips :)

      Slet