søndag

SPRØD SALAT MED RISTET ROSENKÅL & PINJEKERNER

Sprød rosenkålssalat med pinjekerner - mit livs kogebog

Spis dine rosenkål... nogen der kan kende den sætning? Jeg mindes i hvert fald både sætningen, samt lugten og smagen af rosenkål fra min barndom og sjovt nok ikke som særligt et kært minde. Som voksen har jeg dog fundet ud af, at rosenkål ikke nødvendigvis behøver, at hverken lugte eller smage af en vis naturlig gasart, men faktisk smager ganske fortrinligt, og synes jeg, særligt når den kommer i selskab af citron og hvidløg. Det gør den lille finurlige kål i salaten her, der både mætter godt, er sund og smager rigtig lækkert.


SPRØD SALAT MED RISTET ROSENKÅL & PINJEKERNER

Rosenkål
Grøn salat - f.eks. lollo bionda
1 økocitron - saft og skal
5 spsk olivenolie
1 tsk rørsukker
2 fed hvidløg
Salt + peber
Pinjekerner

Rist pinjekerner på en tør pande til de er let gyldne og stil dem til siden.

Fjern de yderste blade fra rosenkålene eller brug dem til rosenkålschip (se lækker og nem opskrift på bloggen Valdemarsro). Skyl rosenkålene og halvér dem.

Skyl og tør salaten. Bræk den i mindre stykker.

Rist 1 fed finthakket hvidløg i lidt olie på en pande sammen med de halve rosenkål i 3-4 minutter. Stil til afkøling.

Lav en dressing af citronsaft, olie, 1 fed friskpresset hvidløg og smag til med salt, peber og rørsukker.

Hæld dressingen over rosenkålene og lad dem til trække lidt. Hæld rosenkål og dressing ud på salaten og top med ristede pinjekerner.

Sprøde rosenkålschips - sund lækker snack

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar