tirsdag

GRØNÆRTEHUMMUS


En skøn variant af almindelig hummus er grønærtehummus... Smager dejligt frisk, er oliefri og hvis du laver en stor portion som nedenfor, kan resterne bruges til de skønneste små grønne deller dagen efter. Se opskrift her.

GRØNÆRTEHUMMUS

250 gr kikærter
3-4 fed hvidløg
250 gr frosne grønne ærter
Saft og revet skal fra 1/2 citron
Spidskommen
Lidt tørret chili
Frisk koriander (kan udelades)
Salt

Sæt kikærterne i blød i koldt vand minimum 12 timer. Skyl dem grundigt og kog dem møre i friskt vand i 40-50 minutter sammen med 3 fed hvidløg.

Når kikærterne er kogt møre kommes de frosne ærter i. Lad dem tø op og blend med en stavblender sammen med de kogte kikærter, hvidløg (tilsæt et ekstra fed frisk hvidløg) og smag til med citron, spidskommen, chili, koriander og salt.

Spis hummussen sammen med godt brød og en lækker salat.

Grønærtehummus - mit livs kogebog

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

1 kommentar:

  1. Jeg er nu for tredige gang ved at lave fanlafler med grønne ærter. Jeg følger ikke din opskrift punktlig. Valg og mængden af krydderier er lidt tilfældig.

    Denne gang har jeg kastet mig ud i at lave en masse til at komme i fryseren. Jeg satte 900g. kikærter i blød. Så gik jeg ellers igang med at hakke halvdelen af kikærterne. sammen med 3-4 hvidløg. og en 50 g frisk Chili.

    De øvrige skryderier, jeg har kommet i er tørnet timian, oregano, og dild. Jeg kan ikke sige hvor meget for det blev bare hældt i fra bøtterne Der kom også 3 æg i og lidt mel, til dels for at holde lidt sammen på det. Resultatet blev godt. De andre gange har jeg brugt koriander og spiskommen. men det havde jeg ikke mere af.

    Det var ellers meningen at jeg ville have lavet fralafler af det hele men det tager en del tid at pille hvidløg og jeg fik lige lavet en aftale i eftermiddags så resten må laves i aften eller i morgen.

    SvarSlet