torsdag

LÆKKER EFTERÅRSSALAT ...og lidt om mit liv pt.



Det bliver ikke til så meget bloggeri for tiden... Der sker lidt rigeligt på privatfronten, som jeg er ved, at mande mig op til at få samlet sammen i et blogindlæg for sig. Som nogle af jer der læser med her ved, fik min mor konstateret uhelbredelig kræft med spredning til hjernen i foråret. Det går nu meget, og hurtigt, ned ad bakke med hende. I tirsdags blev hun indlagt og selvom man jo altid går og håber på et mirakel, så regner vi desværre ikke med, at hun kan komme hjem igen.

Sideløbende med min mors sygdom (og min fars sygdom... han er stærkt ramt af demens) har vi de sidste par måneder haft et udredningsforløb kørende med min yngste datter på to år. I sidste uge fik hun diagnosen børneledegigt! For så lige at toppe det hele, så fik min søn på 10 i denne uge konstateret, at han har astma. Så alt i alt er det altså en vanvittig turbulent tid... og dette er altså den korte og overfladiske version af alt, hvad der er sket i mit liv de seneste par måneder. Der er flere der har skrevet til mig efter mine indlæg omkring min mor og det skal I have SÅ tusind mange tak for. Det har jeg vist ikke fået sagt før... Jeres tanker har varmet rigtig meget. Mere end ord kan beskrive. Tænk en gang at både folk jeg kender, men også vildt fremmede har taget sig tiden til at sende mig og min familie en tanke. Det rører mig så dybt og har virkelig været hjertevarmene i den sværeste tid af mit liv 

Så som nævnt vil jeg på et senere tidspunkt prøve at samle lidt ord omkring alt, hvad der er sket de sidste par måneder i et seperat blogindlæg. Det har været kaotisk på alle tænkelige måder, men midt i alt det kaos, har jeg også haft bloggen, som på rigtig mange måder har fungeret som et åndehul for mig, hvor jeg ikke skulle forholde mig til sygdom, modgang og livets barske udfordringer og realiteter.

Og vi spiser jo også stadig, selvom der er en masse kaos omkring os... Har endda nok mere nu end nogensinde før fokus på, hvad vi spiser og at vi får spist fornuftigt og balanceret... Og jeg ved, at jeg fremover vil komme til at grave endnu dybere, når det kommer til kost ift. sygdom grundet min datters børnegigt diagnose, hvor jeg allerede nu er klar over, at kosten kan have en stor betydning for det forløb hun skal igennem det lille pus.

Indlægget her skulle egentlig bare have været et kort rids af, hvorfor jeg ikke lige får blogget så meget pt. og en opskrift på en lækker efterårssalat, men det er svært at holde det kortere end ovenfor. Opskriften skal I dog ikke snydes for, for det er en virkelig lækker salat... Én af mine absolut favoritter her i efteråret.

SALAT MED RISTET RØDBEDE, AHORNSIRUP VALNØDDER & GRANATÆBLE

1 håndfuld valnødder
2 spsk ahornsirup
flagesalt

1 bakke rucola
1/2 granatæble
1 lille rødløg
4 rødbeder (runde)
Acaciehonning
Frisk timian

2 spsk ahornsirup
2 spsk olivenolie
1 spsk dijonsennep med honning
Salt + peber

Skræl rødbederne og skær dem i både. Læg dem i et fad, dryp med olivenolie og lidt acaciehonning og salt og bag ved 200 grader i ca. 20 minutter til de er møre og let mørke i kanterne. køl af.

På en varm pande ristes valnødder let brune. Tag af varmen og hæld ahornsirup over. Drys med flagesalt. lad valnødderne afkøle på et stykke bagepapir.

Skyl salaten og slyng den tør. Anret de af afkølede beder sammen med tyndskåret rødløg og granatæblekerner. Vend rundt med dressingen og drys valnødder over. Top med frisk timian.

Vi fik den lækre efterårssalat sammen med bagte fyldte dadler og ovnbagte timiangulerødder til (opskrift kommer i seperat indlæg). Resten af familien fik desuden ovnstegt kylling til.




6 kommentarer:

  1. Puha, det er voldsomt mange ting, I skal tumle med lige nu. Forstår godt du ikke har tiden til at blogge. Håber det snart lysner. De bedste tanker herfra.

    SvarSlet
  2. uha da sikke en urimeligt masse du og din familie må gå igennem! Ord er fattige og jeg kender dig ikke personligt, men det rører mig dybt og jeg håber på det bedste for dig og dine kære. Du skal også vide at jeg ofte bruger din blog og har haft rigtig meget glæde af mange af dine lækre opskrifter. Tak for det. Mange tanker fra Trine.

    SvarSlet
  3. Jeg har tænkt på dig mange gange, det må være en forfærdelig situation at stå i! Når så alt det andet bliver smidt oveni, er det jo næsten ikke til at bære :o( Jeg håber, at det snart ser lysere ud for jeres familie

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Camilla... det håber jeg også ♥

      Slet