mandag

BISQUE AF PEBERFRUGTER


Denne suppe smagte jeg første gang som teenager til min mormors 75 års fødselsdag, hvor min mor havde lavet den. Det var i 1991 (!) og suppen har været en af mine yndlingssupper lige siden. Den er nem at lave og når min mor lavede suppen var den ganske fancy og flot lavet med både rød og gul peber, der blev hældt sammen fra hvert sit litermål, så suppen blev tofarvet! Vældig smukt.

Her har jeg lavet den i en lidt mere enkel version, blot med gule peberfrugter. Smagen, den er dog upåklagelig uanset om, man vælger den tofarvede version, eller blot laver suppen med en enkelt farve.

BISQUE AF PEBERFRUGTER

1 kg peberfrugter (ca. 6-8 stk.)
4 fed finthakket hvidløg
1 liter grøntsagsbouillon
1/2 liter piskefløde
1 dl tør hvidvin
1 spsk sukker
Salt
Tabasco

Flæk, udkern og rist peberfrugterne i ovnen ved 250 grader i ca. 15 minutter til de bliver mørke. Tag pebrene ud og kom dem i en pose som lukkes til. Efter fem minutters tid kan skindet flåes af.

Skær pebrene i tern og purer sammen med hvidløg med en stavblender. Hvis du vælger en to farvet suppe, så hold de gule pebre for sig og røde for sig og del de øvrige ingredienser op i to.

Kom i en gryde (eller to) og tilsæt bouillon, fløde og hvidvin. Bring i kog og smag til med sukker, salt og tabasco (vær varsom med tabascoen). Kog væden ind til der er ca. 1,2 liter suppe tilbage (eller 6 dl hvis du kører med to gryder og farver). Smag til og servér med lidt grønt drys og godt brød.



4 kommentarer:

  1. Supper er bare så skønt! Og denne her er bare noget så smuk (-:

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria! Jeg tror heller ikke, jeg kan få for meget af suppe her i den kolde mørke tid og denne smager noget så skønt :)

      Slet
  2. Lækker suppe, med rigtig god smag. Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren Lise... Det er altid skønt at få tilbagemeldinger fra jer der prøver opskrifterne og dejligt du kunne lide suppen :)

      Slet