onsdag

KOLDSKÅL MED HYLDEBLOMST & JORDBÆR

Koldskål med hyldeblomst og jordbær - Mit livs kogebog

Endnu en tørstslukker her til den dejlige sommervarme...Denne gang en spiselig én af slagsen :) I går fik vi denne skønne koldskål, som indtager pladsen som min absolut number-one-favoritkoldskål. Jeg er ikke så meget til æg i koldskål, ganske enkelt fordi, jeg synes det bliver lidt tungt. Så jeg laver stort set altid koldskål på tykmælk/A38 og kærnemælk som base og så ellers tilsat lidt smag... enten citron, sukker for en klassisk variant, eller som her med hyldeblomstsaft, jordbær og vanilje. En anden skøn variant er lakridskoldskålen som er et sikkert kæmpehit hos både store og små :)

KOLDSKÅL MED HYLDEBLOMST, JORDBÆR & VANILJEIS

1 liter kærnemælk
3/4 liter A38
1 stang vanilje (kornene)
1/2 dl rørsukker
4-6 spsk hyldeblomstsaft
1 bakke jordbær
1 citron (saften)

Rens og nip jordbær. Skær dem i kvarte og lad dem trække i et kvarterstid i citronsaften.

Bland hyldeblomstsaft med sukker og vaniljekorn.

Tilsæt lidt kærnemælk og rør rundt. Tilsæt herefter resten af kærnemælken og A38.

Bland jordbær med citronsaften i og servér iskold med et par kugler god vaniljeis.


Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

2 kommentarer:

  1. Tak for opskriften.
    Det er en herlig forfriskende koldskål som børnene er vilde med her i sommervarmen.

    Mvh Michael

    SvarSlet
  2. Hej Michael

    Det var da dejligt at høre... glad for I kunne bruge opskriften :)

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet