mandag

BØNNEFRITTER MED OG UDEN PARMASAN


knasende sprøde bønnefritter - Mit livs kogebog

Jeg stødte på en gang "holdbarhed-udløber-meget-snart-frosne bønner" i fryseren den anden dag og kom i tanke om, at jeg gang på gang set andre madbloggere rose bønnefritter til skyerne og at jeg hver gang har tænkt, at det måtte jeg simpelthen prøve, for hvor gode kunne de her bønner lige være? 


Så med en kende skepsis, dryppede jeg de frosne bønner med olie og dryssede gavmildt med salt og var noget spændt på resultatet... Havde læst Madbanditten sammenligne dem med pommes frites og tænkte at naarrrjj, det holdt nok ikke helt. Men ak, da jeg prøvede hendes opskrift, blev min skepsis gjort til skamme for nuij dada, de er lækre disse sprøde grønne stænger. Og ja de smager henad pommes frites, men mest af alt er de bare sprøde lækre og smager af mere... Min søn på 10 mente dog bestemt, at de smagte præcis som de fritter man får på McDonalds og min datter på 2 (som ellers ikke er den store grønt-fan) guffede løs af de sprøde fritter. Mer´ mor... mer´:) Og der er bare ikke noget, der kan gøre en mor så glad, som når hendes børn beder om mere mad... og så endda af det sunde og grønne. 

SÅ jeg tilslutter mig koret af rosende madbloggere og bønnefritter er absolut noget, vi ofte vil få som tilbehør fremover eller som en sund sprød snack  Denne gang fik vi fritterne med sommersalaten med rygeost, ristede rugbrødsstænger, en rest hummus og resten af familien fik en god grillpølse til :)

KNASENDE SPRØDE BØNNEFRITTER

1 pose frosne bønner
Olie
Flagesalt

Tænd ovnen på 225 grader.

Hæld fritterne i en skål og vend dem godt rundt med olie.

Drys godt med salt.

Bag ved 225 grader i 30-40 minutter. Vend indimellem. Fritterne er færdige når de er sprøde og godt mørke i enderne. Drys med lidt ekstra flagesalt inden servering. Mums 

PS: Havde en lille rest parmasan liggende, som jeg rev og strøede ud på 1/3 af bønnerne på bagepladen. Det gjorde bestemt ikke oplevelsen og smagen ringere :)

PPS: Har efterfølgende set Klidmoster bruge et smart lille fif, hvor man vender bønner sammen med olie og salt i en stor pose for jævn fordeling... Det er er smart ;)

Inspiration: Madbanditten - i originalopskriften bages bønnerne kun ved 200 grader, men min ovn vil gerne op på 225 grader for at få fritterne sprøde... Så hold øje med bønnerne og prøv dig frem med ovntemperaturen. De er færdige, når de er godt brune i enderne ;)

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)


knasende sprøde bønnefritter - Mit livs kogebog



8 kommentarer:

  1. bønnefritter er geniale -intet mindre! jeg må også snart ha dem på menuen igen :-)

    SvarSlet
  2. Ja det er da helt tosset Maria... hvorfor har jeg ikke kastet mig over dem noget før? jamen så gode de er... har faktisk en lille rest fra i går, som jeg har tænkt mig at kaste på panden til min frokost i dag... mums ;)

    SvarSlet
  3. Wow jeg har aldrig hørt om bønnefritter, men det lydder interessant så det skal bestemt prøves engang ude i fremtiden :)

    SvarSlet
  4. Uh så skynd dig at prøve dem Trine... det lyder lidt specielt at frosne bønner fra en pose kan forvandles til noget der er så sprødt og lækkert... men det kan de altså og jeg fornemmer jeg godt kan gå hen og blive lidt afhængig ;)

    SvarSlet
  5. Hej. Har lige opdaget din blog. Super flot... Sidder lige og nyder et glas iskaffe laver efter en opskrift her fra.let at lave, og det smager skønt... Og disse bønnefritter havde jeg tænke vi skulle prøve til aften... Tak for de gode opskrifter, og skønne billeder..
    Clea.

    SvarSlet
  6. Hej Clea

    1000 tak for din dejlige kommentar... det er jeg bare rigtig glad for og superdejligt at andre kan få glæde af opskrifterne :) Iskaffen er også en af mine favoritter og du kan glæde dig til at prøve bønnerne... de er altså bare gode :)

    Mange hilsner
    Linda

    SvarSlet
  7. Så fik vi også prøvet disse super lækre bønne fritter. Jeg var lidt i tvivl om, jeg havde bønner nok, så jeg skar et par gulerødder ud i tynde strimler og kom imellem. Det kan godt anbefales ;-)
    Conni.

    SvarSlet
  8. Gulerods og bønnefritter - sikke en lækker kombi Conni :)

    SvarSlet