torsdag

TABOULEH MED MAJS, BABA GANOUSH OG HUMMUS

Mezze trio: Tabouleh, baba ganosuh & hummus - Mit livs kogebog

Da vi boede i Dubai for efterhånden 12 år siden, stiftede jeg første gang bekendtskab med mezze, som er mellemøstens svar på tapas... en masse lækre småretter ofte serveret i et overdådigt overflod :) Min favorit mezzetrio er tabouleh, baba ganoush (elsker det navn) og hummus.
Så jeg blev da også ret så glad, da jeg så, det var på madplanen hos aarstidernes vegetarmåltidskasse i sidste uge. Tabouleh med majs og en lidt anderledes variant af hummus end den jeg plejer at lave, men den var nu helt sikker rigtig lækker. Den blev lavet med et bæger færdig hummusmix og det samme gælder for baba ganoushen og det kan jeg jo ikke rigtig gengive. Derfor skriver jeg i stedet opskriften på hummus og baba ganoush, som jeg plejer at lave den. Husk at sætte kikærter i blød dagen før brug :)

HUMMUS

200 gr. kikærter
2-4 fed hvidløg (i halve) (jeg bruger 2 til denne portion - synes ikke smagen af hvidløg skal være for dominant)
Saft fra 1/2 - 1 hel øko-citron
Revet citronskal
Lidt god olivenolie
1/2 - 1 tsk. spidskommen
Groft salt + peber
Evt. lidt vand

Læg kikærterne i blød i en skål vand i minimum 12 timer. Bemærk at de svulmer noget op, så brug rigeligt vand.

Skyl herefter kikærterne grundigt i koldt vand og kog dem sammen med de halve hvidløgsfed i letsaltet vand i ca. 45-60 minutter. (De skal være helt møre).

Blend herefter kikærterne og hvidløgene med en stavblender eller i en foodprocessor med en sjat af kogevandet.

Tilsæt olivenolie og evt. lidt vand gradvist til hummussen har den rigtige linde konsistens.

Smag til med citronsaft, revet citronskal, spidskommen, evt. lidt friskpresset hvidløg, hvis du gerne vil have smagen mere markant + salt og peber.


BABA GANOUSH

1 aubergine
1 1/2 fed hvidløg
1-2 tsk tahin (sesampasta)
1/2 tsk. spidskommen
1/2 tsk. stødt koriander
ca. 1/3 dl olivenolie
Salt + peber

Tænd ovnen på 200 grader.

Halver auberginen på langs. Rids et gitter på ca. 1 cm ned i skærefladen. Gnid med groft salt og presset hvidløg. Læg de to halvdele sammen og bag auberginen til den bliver mør i ovnen i ca. 25 minutter.

Når auberginen er mør, skrabes auberginekødet ud af skallen. 

Kom det i en skål og mos groft. 

Lav en krydderiblanding af tahin, spidskommen, stødt koriander og olivenolie. Blandes sammen med auberginemosen. 

Smag til med citronsaft, citronskal, salt og peber.


MAJSTABOULEH

1 majskolbe
150 gr bulgur
2-3 tomater
1-2 fed hvidløg
1/2 øko-citron
Frisk mynte
Kalamati eller anden god sort oliven
Olivenolie
salt

Skær kernerne af majskolben og kom dem i en gryde. (Frosne majs eller fra dåse kan også bruges, men vent evt. med at tilsætte dem til bulguren har kogt det halve af tiden, da de jo er forkogte)

Tilsæt skyllet bulgur, salt og 5 dl. kogende vand.

Kog under låg i 10 minutter.

Lav en dressing af citronsaft, revet citronskal, presset hvidløg (1-2 fed afhængigt af hvor stærk smagen ønskes) olivenolie (brug evt. olien fra olivenglasset) og salt.

Skær tomater i tern, skyl og hak mynten og bland med tomaterne. Hæld dressing over og vend blandingen i den lune bulgur.

Servér på fad med sorte oliven på toppen. Servér med godt brød 

Resten af familien fik desuden grillet flanksteak til :)

Inspiration aarstiderne.com

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

3 kommentarer:

  1. uhm ja baba ganoush! sjovt at sige og fantastisk spise. Jeg elsker baba ganoush og det er alt for længe siden jeg sidst har lavet det - det må der laves om på :-)

    SvarSlet
  2. Ja er det ikke bare et skønt navn... og så er det rent guf! Ærgerligt du lige bor så langt væk Maria... tror altså vi to kunne lave os et fantastisk sammenskudsgilde ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen søde Linda, det er jo dig der bor langt væk! :-)
      jeg er også sten sikker på vi 2 ville kunne lave et festfyrværkeri af sammenskudsgilde :-)

      God fredag

      kh maria

      Slet