fredag

CHEESECAKE PÅ GLAS (uden æg, gluten og sukker)

Cheesecake på glas - mit livs kogebog

Løber tænderne lidt i vand når du tænker på cheesecake? Så har du det nok ligesom mig, for jeg E L S K E R simpelthen cheesecake. Det gør mine børn også og den anden dag havde jeg mine to store unger med i køkkenet, hvor vi eksperimenterede med dessert. Det blev til en himmelsklækker snyde-cheesecake på glas af den halvsunde slags. Bunden er lavet af mandelsmør og dadler og så er den er sukkerfri, glutenfri og fri for æg.
Selve fyldet er lavet med mascarpone og flødeost, så fedtfattig kan man altså ikke kalde den. Den tager ikke mere end 10 minutter at lave og så smager den så både engle, børn og voksne synger!

Jeg faldt over nogle smukke friske danske jordbær og selvom de kommer fra et drivhus på denne årstid, smagte de noget så sødt og lækkert. Bærerne kan dog erstattes med frugt/ bær efter ønske. De lækre små desserter kan spises med det samme, men bliver bestemt ikke dårligere af, at stå på køl et par timer inden servering.

CHEESECAKE PÅ GLAS
(6 små glas)

4 store spsk crunchy mandelsmør (se opskrift)
10 dadler uden sten 

100 gr flødeost natural
250 gr mascarpone
2 spsk ahornsirup (kan udelades, men giver lige det ekstra pift)
1 tsk vaniljepulver eller korn fra en vaniljestang

10 store frosne jordbær
1 1/2 spsk citronsaft
1/2 tsk vaniljepulver eller en tom vaniljestang + lidt korn

Friske jordbær

Sauce / topping: Kog de frosne jorbær op med citronsaft og vanilje. Når de er kogt lidt ud (efter et par minutter) tages de af varmen og blendes med en stavblender. Stil til afkøling.

Bund: Hak og bland dadler groft med mandelsmøret i en miniblender. Anret dejen i bunden af små glas.

Ostefyld: Vend mascarpone, flødeost, ahornsirup  og vanilje sammen og brug to skeer til at lægge en god klat oven på mandel/dadelbunden i glassene.

Hæld den blendede og afkølede jordbærsauce på toppen og anret med hakkede friske jordbær. Easy peacy lækker dessert eller treat til en tur i skoven på en efterårsdag.

12 kommentarer:

  1. Det ser jo helt fantastisk lækkert ud. Flot flot billede også. Hvor kan man købe mandelsmør hvis man ikke laver det selv?

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Hanne. Det var en dejlig kommentar :) Du kan købe mandelssmør på nettet. Jeg ved at bl.a. Netspiren og Matas har det og ellers prøv din lokale helsekostbiks... Hvordan opskriften her bliver med købesmøret ved jeg ikke, da jeg kun har prøvet mig frem med det hjemmelavede og da min blender ikke kan køre mandelsmøret helt fint, bliver den ret crunchy i det, men det fungerer så til gengæld helt perfekt og smager fantastisk ;)

      Slet
  2. hvor lyder den dessert bare skøn! den vil jeg prøve af inden længe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den virkelig også. Vi har lige fået den igen her i weekenden. Denne gang lavede jeg én stor cheesecake i en glasskål... kunne i princippet også have været i springform, for er ret sikker på, den vil blive flot stående efter 1/2 -1 time på frys eller et par timer på køl.. uanset hvad, så smager den bare godt. Rigtig god fornøjelse og meld gerne tilbage hvordan det går :)

      Slet
  3. Hej, Kan man erstatte mandelsmøret med noget der ikke indeholder nødder? :)

    Mvh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan evt. lave en traditionel bund med grahamskiks og smør, men så er kagen jo ikke sukker og glutenfri længere... ved ikke om det er et must for dig? Ellers så har jeg set andre bruge kokosmel i deres cheesecakes, men har ikke selv prøvet det :)

      Slet
  4. Nej Linda det ser lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Maria.. Smagen er himmelsk :)

      Slet
  5. Lækkert billede altså! Jeg elsker bare cheesecake - i alle dens former :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Anne! Det gør jeg også og det skønne ved den her jo at den er så hurtigt lavet :)

      Slet
  6. Vild lækkert billed! ;-D

    Jeg vil høre hvor store glas du har brugt? Altså i diameter og højde.

    På forhånd tak ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Det er også en super lækker dessert :) Glassene jeg har brugt er svarene til små caféglas. Vil tro, de kan rummer 150-200 ml. Du kan også sagtens lave kagen i en større skål frem for portionsanretninger. God fornøjelse :)

      Slet