onsdag

(RØD)BEDE CARPACCIO MED VESTERHAVSOST


En skøn vegetarcarpaccio med (rød)beder er et kæmpe efterårs og vinterhit herhjemme. Jeg siger dig, skal du gøre en vegetar glad, så servér salaten her som forret eller tilbehør.
Den smukke og smagfulde salat bliver bedst, når den har trukket mindst et par timer i marinaden og kan faktisk sagtens klare at trække en dag eller to. Det gør den kun godt og det er derfor også perfekt at lave en stor portion, så der er salat til flere dage. Du kan bruge almindelige rødbeder, eller som her bolsjebeder og gule beder. De gule beder er lidt mere søde i det. Bolsjebederne falmer en smule, når de bliver kogt, men når de marineres i længere tid træder farven stille og roligt frem igen.

(RØD)BEDE CARPACCIO MED VESTERHAVSOST

4-5 beder efter eget valg

1 dl olivenolie
1/3 - 1/2 dl ahornsirup
2-3 fed presset hvidøg
1 stor økocitron (skal og saft fra ca. 1/2 citron... smag til)
Salt & peber

Brøndkarse
Vesterhavsost

Skyl det værste jord af bederne og kog dem hele og med skræl i ca. 25-30 min. De skal lige akkurat slippe når de prikkes med en gaffel.

Når bederne er kogt møre gnubbes de fri af skrællen med køkkenrulle. Lad dem køle helt af og snit dem ultrafint på et mandolinjern eller lign.

Bland dressingen og hæld over bederne. Lad dem trække i dressingen i min. et par timer.

Anret de marinerede bedeskiver overlagt hinanden. Dryp med lidt af marinaden og ekstra citronsaft. Top med brøndkarse og små ostestave af Vesterhavsost.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak Pia... Det er jo slet ikke til at stå for de flotte farver bederne har og den smager mindst lige så godt, som den ser ud ;)

      Slet
  2. Det er da også en supersmuk ret! Desværre kan min vegetarven ikke tåle ost, men den må jeg jo selv spise... *hehehe*

    SvarSlet
    Svar
    1. hehe... arme din ven.. nok en af de helt store grunde til, jeg ikke kunne leve vegansk, kan ikke leve uden ost... og fløde.... og smør... og mælk i min latte ;) Men carpacioen smager også rigtigt rigtigt lækkert uden osten, så den kan du roligt servere for din vegetarven i en "virgin-udgave" ;)

      Slet