tirsdag

OVNBAGT CAPRESE MED GRØNKÅLSPESTO

Ovnbagt Caprese med grønkålspesto - mit livs kogebog

Jeg har vist nævnt det et par gange før, en af mine absolut yndlingssalater, er den italienske tomatsalat Caprese. Jeg elsker den salat i alt sin enkelthed med solmodne tomater, mozzarella, basilikum og en god olivenolie. Det er dog også en salat, som afgjort er bedst når tomaterne er i sæson og allermest saftige. Heldigvis er der råd for, at få caprese med masser af smag i tomaterne om efteråret / vinteren også.
Nemlig ved at bage tomaterne i ovnen. Man kan vælge at bage hele salaten og lade mozzarellaen smelte (kommes i så fald ved tomaterne de sidste 10-15 minutter af bagetiden), men jeg foretrækker at bage tomaterne og servere dem med kold frisk mozzarella til. Servér den smukke salat som antipasti eller til pasta.

OVNBAGT CAPRESE 

Cocktailtomater på stilk
Krydderi efter eget valg (jeg bruger gerne hvidløg & urter fra Santa Maria)
Olivenolie
Frisk mozzarella
Grønkålspesto (se opskrift... anden pesto kan naturligvis også bruges)

Tænd ovnen på 150 grader.

Skyl tomaterne og placer dem i et ildfast fad. Prik dem  en enkelt gangmed en lille gaffel, så der ikke dannes overtryk, når de varmes hele op.

Dryp med olie og drys med krydderi.

Bag tomaterne i 1- 1 1/2 time.

Skær mozzarella i tynde skiver og anret på et fad eller tallerken. Dryp pesto over osten og placer tomater øverst. Pynt evt. med frisk basilikum.

Ovnbagt Caprese med grønkålspesto - mit livs kogebog

2 kommentarer:

  1. Hej Linda. Det ser ekstremt lækker ud. Må vist prøves. Skøn madblog.
    Hilsen Tina
    Kig i øvrigt forbi min blog "Mad i farver" http://tinasopskrifter.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina. Tak det er så enkelt, men virkelig lækkert :)
      Og tak for link til din blog, som jeg ikke kendte på forhånd, men den ser jo ud til at huse en masse skønne opskrifter :)
      Mange hilsner
      Linda

      Slet