tirsdag

CREMET & PIKANT GRØNTSAGSSUPPE


Den anden dag kom vi hjem fra en dejlig lang dag med ungerne i Danfoss Universe. Vi var kommet lidt sent op, hvilket resulterede i, at vi også kom lidt sent ud af døren og vi nåede simpelhen ikke at få lavet madpakker. Øv. Hvor jeg dog fortrød det. For vi måtte en tur på Burger Factory i Danfoss Universe og hvad skal jeg næsten sige om det, for det var virkelig ikke noget, at skrive hjem om.

Slatne fritter der smagte af tør kartoffelmos og resten af maden var lige så kedelig i følge min familie. Der var ikke rigtig noget vegetaralternativ til mig, så den stod simpelthen på de tørre slatne fritter og en milkshake der mest af alt smagte af flydende candyfloss, så sød var den, og jordbær som jeg havde bestilt, smagte den i hvert fald ikke af.


Ikke, om jeg fatter, hvorfor de danske forslystelsessteder ikke sætter en dyd og ære i at levere en helhedsoplevelse, hvor maden (inkl. deres fast food tilbud, som mange børnefamilier af bekvemmelighed benytter sig af) signalerer de samme værdier som forlystelsesstederne ellers står for. Skulle jeg beskrive Danfoss Universe (kunne i øvrigt sagtens også gøre sig gældende for Legoland, Fårup sommerland, Lalandia og andre steder vi har besøgt de seneste par år) ud fra det mad de tilbyder, så ville det blive noget lign: "En dyr slatten og kedelig oplevelse, der ikke er værd at køre en omvej for eller besøge igen!". Av! Nok ikke lige den punchline eller payoff, hverken Danfoss Universe, Legoland, Fårup eller andre har lyst til at have hængende efter logoet. Men sådan er oplevelsen og virkeligheden bare, når det kommer til deres mad. I hvert fald de hurtige bekvemme løsninger til børnefamilierne. Og så er det bare man tænker, så gør da noget ved det! Hvorfor ikke tilbyde jeres kunder en helhedsoplevelse der sparker r..? Hvor man kommer hjem og siger, vi havde en fantastisk dag... og maden var også en fantastisk oplevelse!

Nå men det kunne jeg skrive en helt novelle eller flere om, hvis det skulle være og ja man skal slet ikke få mig startet med, hvorfor man i Danmark ikke kan få ordentlige tilbud sådanne steder når man er vegetar? Det emne kunne hurtigt blive til en roman fra mig. Men ikke i dag.

Som sagt så var vi dog godt mætte på oplevelser efter en rigtig god dag i Danfoss Universe, der på alle måder var en fin oplevelse på nær maden. Da vi kom hjem, var vi godt brugte og godt trætte... det var jo ikke ligefrem masser af sund energi, vi havde fået gennem vores frokost på Burger Factory, så jeg havde faktisk mest af alt bare lyst til, at lave endnu en overspringshandling til aften. Men heldigvis fik fornuften overtaget og jeg lavede grøntsagssuppen her, som var et kæmpehit hos os sidste vinter. Det er en skøn opskrift inspireret af en tidligere kollega. Den tager max. en halv time at lave inkl. grøntsagssnitning og kogetid. Den mætter dejligt og så er den proppet med skønne sunde grøntsager. Har man små børn kan det anbefales at blende suppen til dem.

CREMET PIKANT GRØNTSAGSSUPPE

2-3 porrer
2 skalotteløg
3-4 fed hvidløg
1 1/2 rød peberfrugt
5 store gulerødder
200 gr pikant flødeost (Buko eller lign.)
1 1/2 liter grøntsagsboullion
Lidt olivenolie
Græskarker
Flagesalt

Rens grøntsagerne og snit dem fint. Riv gulerødderne.

Svits porrer, løg og hvidløg til det bliver blankt i lidt oliven olie i en tykbundet gryde.

Tilsæt peberfrugt og gulerødder 1-2 minutter uden det tager farve.

Tilsæt boullion og lad det koge 5-10 minutter.

Skru ned for varmen. Tilsæt pikantosten og lad den smelte langsomt. Når osten er smeltet er suppen færdig.

Rist græskarkerne i en smule olivenolie. Dryp af på køkkenrulle og drys med flagesalt.

Server suppen med græskarkerne + evt. brød og purløg.


6 kommentarer:

  1. Åh ja - det er virkelig sjældent at man kan spise godt de forskellige udflugtssteder i dk...
    Men i fik da en lækker suppe til aften og smuk ser den ud (-;

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria! Det er mig bare en gåde, hvorfor de ikke gør en indsats for, at lave den fede helhedsoplevelse ;) Men ja suppen er god og jeg er glad for jeg fik sparket mig selv bagi så vi ikke røg i en lidt for "nem" løsning igen til aften oven på den gang vat, vi fik til frokost ;)

      Slet
  2. Kære Linda,

    Jeg er ked af at læse om den madoplevelse I har haft, da vi gør en rigtig stor indsats for at sikre at vores madoplevelse også er i top. I Burger Factory, som I besøgte, er det værd at fremhæve en burgerbolle med 7% kostfibre, frisk grønt som vi selv skærer om morgenen og bøffer der kun indeholder oksekød og krydderier. Ligesom de omtalte pommes fritter tager sig anderledes ud end kendte alternativer da der er en stor mængde kartoffel i hver enkelt pommes frites som er med til en sikre en max fedtprocent på 6,9%.

    I forhold til udvalget til vegetarer laver vi altid på forespørgsel en burger uden bøf i, ligesom vi i Café Universe tilbyder salater og i Food2go har en vegetar pizza. Vi gør her også en stor indsats for at personalet er opmærksomme på at hjælpe jer, som gæster på vej til at finde det I ønsker. At dette ikke var tilfældet vil jeg gerne beklage.

    Hvis du har mulighed for det, vil jeg gerne invitere dig ned til en kop kaffe og en snak omkring hvordan du mener maden bliver en del af helhedsoplevelsen i Universe

    Det glæder mig at resten af oplevelse i Universe har været god, og håber I har mod på gentage oplevelsen og få en anden madoplevelse med hjem.

    Med venlig hilsen
    Jonas Juhl Luttermann
    Food & Beverage Chef

    Universe
    Mads Patent Vej 1
    DK - 6430 Nordborg
    Universe.dk
    Direkte +45 74 88 95 45

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jonas

      Først og fremmest tak for din kommentar til mit blogindlæg. Jeg tager i den grad hatten af for, at I hos Danfoss Universe er obs på, hvad der bliver skrevet om jer og tager det seriøst.

      Også tak for din info omkring jeres madvarer. Det lyder jo umiddelbart godt og som om, der virkelig er tænkt over, hvad der serveres fra jeres side. Så er det bare endnu desto mere ærgerligt, at I ikke får fortalt den historie i jeres kommunikation til jeres gæster. Og desværre rokker det ikke ved smagsoplevelsen til den positive side, at jeres pommes frittes har en max fedtprocent på 6,9%. De var ganske enkelt kedelige på samme måde som både milkshaken var for sød og burgerne var heller ikke noget der imponerede resten af familien.

      Ift. jeres udvalg, og for den sags skyld det gængse udvalg i det danske land til vegetarer, så kunne jeg da godt tænke mig, at spørge dig om, du har lyst til at spise en burger uden bøf? Altså en bolle med salat og måske ost? Som du så i øvrigt skal betale samme pris for, som hvis bøffen havde været i? Det tror jeg, de fleste der spiser kød vil betakke sig for :) Hvis man til gengæld kigger lidt ud over de danske grænser, så vil man stort set altid kunne finde et ordentligt tilbud til vegetarer på langt de fleste restaurationer. Du skriver jo godt nok, at I både har en vegetarpizza og salater. Desværre ville mine børn nu en gang gerne have burgere på dagen, så det blev ikke aktuelt for mig, da jeg gerne vil indtage min mad sammen med familien. Hvorfor har I ikke en lækker vegetarburger? Er det fordi I ikke tør skille jer ud fra det gængse? Eller mener I ikke at det er rentabelt?

      Min pointe med indlægget var primært et øf og et lille opråb til jer og andre forlystelsesparker om at skabe en helhedsoplevelse, hvor man efter besøget også vil fremhæve madoplevelsen og ikke fortælle om, at man har betalt en mindre formue for en vattet øv-oplevelse. Jeg er glad for at mit lille øf er blevet set og hørt :)

      Vi havde, som jeg skrev en super fin dag med gode oplevelser i Universe. Men kunne det ikke bare have været fedt, hvis jeg (og alle andre der besøger jer) bagefter gik ud og sagde "vi havde den mest fantastiske dag og maden vi fik, var lige så spændende og lækker som resten af parken. Næste gang vil vi helt sikkert ikke tage vores eget mad med, for det er så god en oplevelse, det vi får hos Universe"?

      Jeg vil meget gerne uddybe min holding til, hvordan maden kunne blive en del af helhedsoplevelsen hos Universe som du indbyder til. Du er meget velkommen til at kontakte mig via lindahyldal(a)hotmail.com

      Mange hilsner
      Linda

      Slet
  3. Mmmhhh, sikke en lækker suppe :) Den tror jeg da lige kommer på næste uges madplan!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig dejlig suppe Malene. Fuld af smag og nem at lave! Dejligt den får en plads på jeres madplan :)

      Slet