onsdag

CHOC CHIP COOKIES MED GOD SAMVITTIGHED

Sunde chocolate chip cookies - Mit livs kogebog - Healthy choc chip cookies

SUNDE CHOCOLATE CHIP COOKIES UDEN TILSAT SUKKER, SMØR, MEL & ÆG. 

Efter min yngste datter på 2 år har fået diagnosen børnegigt er jeg bl.a. gået i gang med at undersøge, hvilken rolle kosten har på hendes symptomer. Min mor har haft leddegigt i mange år og har siden, hun fik den diagnose, været meget obs på hendes kost, da den simpelthen havde en direkte indvirkning på, hvordan hendes gigt agerede. Spiste hun f.eks. mælkeprodukter, kød og andet syreholdigt mad, kunne man dagen efter tydeligt se, at hendes led var hævede og hun havde mange smerter.
Min mor har aldrig beklaget sig over hendes gigt og vi har heller aldrig talt så meget i dybden om, at hun gradvist har ændret sin kost, men jeg har dog altid været klar over, at kosten har spillet en stor rolle for, hvordan hendes sygdom har været. Derfor er det også et naturligt sted for mig at sætte ind ift. min datter, som nu har fået diagnosen børneleddegigt i mange led (Polyartikulær juvenil reumatoid artritis). Og selvom børnegigt ikke er direkte sammenligneligt med f.eks. leddergigt, så er der stadig fællesnævnere. Jeg er overbevist om, at vi kan nå langt ved, at ændre / tilrette hendes kost sideløbende med den behandling, hun skal have, så vi kan afdække om, der er bestemte typer madvarer, hun reagerer særligt på, eller omvendt om der er bestemte typer madvarer der er særligt gode for hende. Der er ingen lette genveje til at gennemskue, hvad det kan være der trigger hendes gigt, så der bliver vi simpelthen nødt til at prøve os frem, hvilket jo godt kan være lidt en udfordring med en bestemt og selvbevidst ung dame på to år.

Det bliver også en kamp, man på mange måder er alene om, da der fra sygehusets og lægernes side ikke bakkes op om, at kosten har en betydning (der er endnu ikke lavet officielle studier på kostens betydning ift. børn med børnegigt) og derfor er det, de kan tilbyde en behandling, der for min datters vedkommende består af en skrap cocktail af kombineret smertebehandling, indsprøjtninger med binyrebarkhormon og behandling med Methotrexat (bruges også til kræftpatienter som kemobehandling, dog i en meget stærkere dosis) som skal hæmme hendes overaktive immunforsvar. Den behandling sygehuset kan tilbyde kan ikke kurere hende, kun lindre hendes symptomer så hendes led ikke får permanente skader. Men tanken om, at hun skal være på denne type behandling i måske mange år (og hun er kun 2!!! år nu) har jeg det bare rigtig rigtig dårligt med. Det er faktisk ikke til at holde ud at tænke på. DERFOR ønsker jeg at sætte ekstra ind med kosten også. Evt. også andre alternative behandlingsformer, der kan give min dejlige datter et så normalt liv som muligt. Alt er dog stadig så nyt og i informationssøgningsfasen. Og i forhold til kosten så er det er jo ikke noget, man bare lige gør, altså det med at ændre eller tilrette den. Vi er en familie der tæller 5 personer og jeg er klar over, at det vil blive en proces for os, som vil tage tid.

Jeg vil altså stadig komme til at bage syndige kager indimellem, lave mad med mælkeprodukter, gluten, æg osv., men jeg vil i høj grad også eksperimentere med alternativer. Og det har jeg været i gang med i dag, hvor jeg har leget med alternative cookies uden tilsat sukker, mel, æg og smør. Resultatet blev overraskende godt! Forstået på den måde, at disse cookies hverken kan eller skal sammenlignes med verdens bedste cookies da det ikke er en copycat, men et alternativ. De er deres "egne" og kan ikke sammenlignes. For hvis man forventer at få en normal chokolade cookie, vil man nok blive skuffet. Forventer man derimod at skulle smage en sund cookie, man kan spise lige så mange af, man har lyst til med god samvittighed, så tror jeg, de fleste vil blive positivt overrasket og klappe sig glad i hænderne. Konsistensen er mere blød endda en smule klæg indeni (a la brownies). De nydes bedst med en god kop kaffe eller mælk / soyamælk. Og husk på, at de er sunde og kan spises både til morgenmad, hvis man skulle have lyst til det (yaaaay), i madpakken, som efterskolesnack eller.... you name it!

For den da sikke et langt indlæg. Hvis du kun er interesseret i opskriften, håber jeg, du fandt ud af at springe de indledende afsnit over, men jeg må hellere advare om, at der nok vil komme en del længere indlæg med tanker omkring kost ift. min datters sygdom fremover ;)

SUNDE CHOCOKLATE CHIP COOKIES (16 stk.)

200 gr godt modne bananer 
150 ml peanutbutter (u/ sukker)*
2 spsk ahornsirup
150 gr havregryn
1/2 stang vanilje (kornene)
1 tsk kanel med top
1 tsk bagepulver
1 nip salt
50 gr hakket mørk chokolade (min. 70 % kakaoindhold)

Bland banan, peanutbutter og sirup med en stavblender til en ensartet mos uden klumper.

Tilsæt havregryn, bagepulver, vanilje, kanel, hakket chokolade og et lille nip salt og vend det rundt med en ske.

Stil dejen til side mens ovnen varmes op (den sætter sig - bliver lidt mere fast). Form kugler og mas dem let flade (se foto nederst).

Placér på en bageplade og bag på næstnederste rille ved 175 grader varmluft i 12 - 14 minutter til det bliver let gyldne (hold øje med dem, da der er forskel fra ovn til ovn).

Note*: I nogle færdiglavede peanutbutters indgår en smule druesukker... kan også sagtens bruges uden at det har betydning for smagen. Ellers laver bl.a. Urtekram én uden tilsat sukker. Den er crunchy, men da den blendes med bananerne, gør det ikke noget, bare husk at røre den godt op inden brug, da den "deler sig" med bundfald. 

Sunde chocolate chip cookies - Mit livs kogebog

Dejen før bagning - Mit livs kogebog

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

11 kommentarer:

  1. sikke en omgang i er blevet udsat for i din familie kære Linda. Jeg føler med dig og sender dig en kæmpe krammer. Min svigerinde fik børnegigt da hun var 4 og lider stadig af det idag. Så jeg kender til problematikken og udfordringerne omkring den sygdom. Det er super godt du er opmærksom omkring hendes kost - får hun den rigtige kost kan hun afhjælpes meget.

    Jeg håber I og hun finder en god måde at leve med det på.

    bedste hilsner Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak søde Maria! Ja der er meget lige nu...For meget! Har lyst til at skrige indimellem, men er også sikker på, at vi må have toppet bunken af udfordringer vi åbenbart skal igennem for nu.
      Er ked af at høre at din svigerinde stadig skal kæmpe med sygdommen. Ved du hvilken type børnegigt hun havde/ har? Vi håber meget på, at kunne komme på et kursus gennem forældreforeningen til børn med gigt her til november, da der bare er så mange spørgsmål. Og det er egentlig også først nu, det rigtigt er ved, at synke ind for os (mig) alt det der sker... Har i høj grad brug for viden og erfaring fra andre ift. Rosa, da det er så svært at vide, hvor man skal starte og hvad man kan gøre... Men hun er bare så tapper vores lille pige... en rigtig sej lille fighter :)

      Kh Linda

      Slet
  2. Hej Linda.

    Jeg fik her til morgen lyst til at kigge ind på din blog for at finde en god dessert, som jeg kunne linke til på vores Facebook side. Det er hermed gjort ;)

    Desværre ser jeg, at din datter har fået konstateret børnegigt, og det gør mig ondt. Jeg håber, I finder nogle gode metoder til at afhjælpe hende, når symptomerne bliver for meget. Ingen tvivl om at I hen af vejen nok skal finde en rytme i hverdagen, som er til at leve med for alle - det tager bare lidt tid. Og jeg er helt enig med dig ift. medicinsk behandling. Den skal kun bruges i alleryderste konsekvens. Alternative metoder er at foretrække ved præventiv behandling, hvis du spørger mig.

    Det er kun positivt at din datter har en mor, som kan lave så meget lækker mad til hende - også selvom det ikke lige indeholder de klassiske ingredienser. De her cookies ser i hvert fald lækre ud ;) Så bare klø på med de lækre sunde retter! Dem kan vi jo alle bruge ;)

    Jeg har selv døjet med dårlig ryg igennem 9 år, og i dag er jeg 100 % klar over, at fornuftig kost og motion er vejen frem for mig. I aftes (i "Hvem vil være millionær") hørte jeg om de "De 5 Tibetanere" (Yoga-øvelser) som jeg fremover vil udføre hver aften inden jeg går i seng. Jeg er overbevist om, at de for alle mennesker vil gøre gavn.

    Idf. tænker jeg, at I måske kunne finde nogle lign. øvelser for jeres datter (og jer selv), der kunne være sjove at lave, og som kunne hjælpe nu og på sigt. I har måske allerede tilknyttet en fysioterapeut som hjælper jer, men jeg har erfaret, at det er derhjemme ved selvtræning, at du for alvor kan hjælpe dig selv. Og hvis I laver en leg ud af øvelserne, vil hun sikkert blive vild med at lave dem ;)

    Jeg håber alt det bedste for jer alle - det skal nok blive godt. Giv hende et kram fra mig ;)
    Kram / Morten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Morten

      Tusind tak for din søde hilsen. Der er meget nyt for os, at forholde os til og vi er stadig i en tilvænnings -og informationssøgningsfase. Det har på mange måder været lidt et chok for os, at Rosa har fået denne diagnose. Men ift. at lægerne i sommers mistænkte at hun enten kunne have en tumor i hjernen eller en sygdom i nervesystemet er vi lettede, men bliver også mere og mere klar over at børnegigt kan være en invaliderende sygdom med mange smerter, hvis ikke der sættes ind (og endda også selvom der sættes ind). Rosa er startet op i behandling på OUH og reagerer indtil videre godt på det. Når der igen er lidt mere ro på de øvrige ting der også sker for tiden (min mor er meget syg og er lige kommet på hospice) og vi igen får noget, der minder om lidt overskud, skal vi for alvor igang med at undersøge, hvad vi kan gøre ift. Rosas kost og den rette motion, så vi kan holde den medicinske behandling på et minimum. Indtil videre er det hele meget med babysteps... Men vi er begyndt til svømning i varmtvandsbassin med hende og det elsker hun :) Derudover er hun tilknyttet en fys, men i de perioder, hvor hendes gigt er aktiv, må hun ikke lave øvelser, da det provokerer inflammationen.

      Jeg kender godt de fem tibetanere og er stor yoga-fan selv. Dem tror jeg bestemt, du vil kunne få glæde af ift. din ryg!

      Vi tales ved. KH Linda

      Slet
  3. Smager de meget af peanutbutter?

    SvarSlet
  4. Og hvor meget er 150 ml peanutbutter i gram?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mht. vægt må jeg blive dig svar skyldig til næste gang jeg bager dem. Jeg målte blot af i et målebæger ;) Ja det smager af peanutbutter... ikke meget, men det kan smages. Hvis ikke du bryder dig så meget om den smag, så prøv at udskifte med mandelsmør eller lign. :)

      Slet
    2. Jeg fandt ud af det og hold da op de var mums! Sikke en god opskrift. De blev alle sammen spist

      Slet
    3. Dejligt at høre og tak for tilbagemeldingen... altid skønt :)

      Slet
  5. Hej Linda,
    hvor er det trist for din datter... Har du hørt om autoimmune paleo/ the autoimmune protocol? Det er en forholdsvis strikt diæt, men måske værd at prøve? Jeg fik konstateret en autoimmun blodsygdom og har været på den i over 30 dage nu. Jeg har befundet mig utrolig godt på den, og er langsomt begyndt at introducere forskellige madvarer nu. Måske det også er noget for din mor.
    Mvh

    SvarSlet
  6. Mums, så fik jeg endelig testet disse cookies, efter at jeg tilfældigt faldt over dem for et stykke tid siden, og hvor er de bare lækre. Tusind tak for opskriften!

    SvarSlet