torsdag

KARAMELISEREDE SØDE KARTOFLER


Søde kartofler er altså en sjov lille størrelse. Den aflange "kartoffel" der slet ikke er en kartoffel, men en rodfrugt, med den karakteristiske laksefarve kan bruges til bagværk, som mos, som alternativ til den almindelige kartoffel, eller som her som rigtig lækkert tilbehør, hvor de søde kartofler er karamelliseret sammen med løg, ahornsirup og sherryvineddike.


AHORNKARAMELLISEREDE SØDE KARTOFLER

4 store søde kartofler
2 spsk ahornsirup
2 spsk olivenolie
2 tsk flagesalt
godt med peber

2 små rødløg (fintsnittet)
1 spsk olivenolie
2 spsk ahornsirup
2 spsk sherryvineddike
Evt. lidt ekstra salt + peber

Evt. brøndkarse til pynt.

Tænd ovnen på 200 grader.

Skræl kartoflerne og skær dem i små tern på ca. 1x1 cm.

Bland en marinade af 2 spsk ahornsirup, 2 spsk olivenolie, 2 tsk flagesalt og peber.

Hæld kartoflerne i et ovnfast fad og vend dem rundt med dressingen så alt er dækket.

Bag dem midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 minutter. Vend rundt indimellem og stik i dem for at mærke om de er møre. De må gerne have lidt bid.

På en pande steges rødløg blanke. Brus op med 2 spsk ahornsirup. De møre kartofler tages de ud af ovnen og vendes på panden. Lad kartoflerne karamellisere ved jævn varme. Det tager ca. 5 minutter. Smag evt. til med salt og peber.

Skal du have gæster kan du evt. lave kartoflerne i ovnen på forhånd og blot lige karamellisere dem på panden inden servering.

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker søde kartofler! Jeg fik dem i USA til Thanksgiving som Yams med skumfiduser i - overraskende lækkert ;) Synes dog de er lidt svære at finde herhjemme.. Men det her ser godt nok godt ud :)

    SvarSlet
  2. Ej ja dem kan jeg da godt huske fra min tid i USA også... Dem skal jeg da prøve at lave en gang igen ;) Jeg har set søde kartofler både i Kvickly og Bilka... ved ikke, om du bor i nærheden af sådan en?

    SvarSlet
  3. Uhm! Elsker elsker elsker søde kartofler - jeg laver dog altid i en krydret udgave, måske de her skal ha en chance (-;

    SvarSlet
    Svar
    1. De er i hvert fald rigtig lækre Maria :)

      Slet