onsdag

COOKIE DOUGH GRØD

Morgenmad a la cookie dough - Mit livs kogebog

For er par uger siden skrev jeg om morgenmadsis (se opskrift)... Her er endnu et hit til den søde men sunde tand, nemlig en kold grød der smager som cookie dough (cookiedej). Cookie dough til morgenmad går helt klart ind under kategorien "Glad mad" og det lyder måske næsten for godt til at være sandt, men denne morgenmad a la cookie dough er faktisk ret sund, smager helt fantastisk lækkert og mætter godt og længe.
Ungerne er helt pjattede med det og de får det også af og til som efter-skole-snack.

Man kan jo lege lidt med ingredienserne og skrue op og ned for sødmen ved, at udelade peanutbutter, tilsætte ekstra eller evt. prøve med en anden slags nøddesmør. Ligesom man kan udelade ahornsirup, evt. lave den i en ren vegansk udgave med soyayoghurt og soyamælk. Eller man kan faktisk også bare lave den på helt almindelig mælk evt. tilsat lidt vaniljepulver og hakkede nødder, mandler, tørrede / friske bær eller lign på toppen. Her kommer den udgave, som jeg laver mest. God fornøjelse 

COOKIE DOUGH SOM MORGENMAD
Til 2 personer

1,25 dl Special K med bær (eller anden flake)
1,25 dl havregryn
1 dl vaniljeyoghurt
1,75 dl soyamælk med vanilje
1 spsk peanutbutter
1 spsk ahornsirup
1 spsk grofthakket chokolade

Hak chokoladen groft.

Blend flakes, havregryn, yoghurt, soyamælk, peanutbutter, ahornsirup med en stavblender.

Bland chokoladen i og hæld på en skål. Det tykner lidt, så tilsæt evt. mere soyamælk / mælk, hvis du ikke vil have grøden for tyk.

Morgenmad a la cookie dough - Mit livs kogebog

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

8 kommentarer:

  1. sikke godt det både lyder og ser ud!
    den morgengrød vil jeg huske :-)

    SvarSlet
  2. Det er virkelig lækkert Amalie... Har lige fået en portion her til morgen igen, denne gang bare lavet med alm. mælk og vaniljepulver, da vi var løbet tør for yoghurt og soyamælk... det bliver lidt tyndere i konsistensen, men det gør det tilgengæld knap så tung, da yoghurtversionen godt kan blive lidt massiv... og smagen uhhmmmm den er altså bare god :)

    SvarSlet
  3. jeg har eksperimenteret nu, og jeg er godt tilfreds, det er en skøn opskrift! jeg forsøgte med finvalsede havregryn, og anden gang med en grov blanding af gryn. den sidste gav mere struktur i grøden, og det var rigtig lækkert, og med den samme gode smag af vanille :-)

    SvarSlet
  4. Dejligt du fik prøvet det Amalie og at kunne lide det... tak for tilbagemeldingen! :) Tror egentlig også man kan variere gryn og flakes lidt, som man har lyst til... synes meget af smagen sidder i vaniljen og peanutbutteret... Jeg er begyndt at lave det en del bare med soyamælk eller alm. mælk, altså uden yoghurt, da jeg godt kan lide den lidt tyndere konsistens :)

    SvarSlet
  5. Kan man godt lave den aftenen inde og stille den i køleskabet til næste morgen? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den tykner ret meget, så jeg vil i hvert fald skrue op for væden, men tror sagtens du kan lave den som en slags køleskabsgrød :)

      Slet
  6. Bliver cornflakes'ne ikke helt bløde natten over så? Skulle jeg blande dem i imorgen tidlig først så? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De bliver "bløde" under alle omstændigheder, fordi de bliver knust. Jeg har ikke prøvet at lade grøden stå natten over, så må blive dig svar skyldig. Skulle jeg selv lave den som en køleskabsgrød, ville jeg tage dem med fra starten og blot tilføje mere væde, så den ikke bliver for tyk :) God fornøjelse!

      Slet