tirsdag

FENNIKEL, PÆRER & SPRØDE VALNØDDER - SALAT

Salat med ristet fennikel, pærer & sprøde valnødder - Mit livs kogebog

Hvis du følger med på bloggens facebookside, har du måske allerede set, at jeg har lagt an til en salatuge.... Salat, salat, salat hele ugen lang :) Jeg tænkte, jeg ville dele 7 af mine favoritsalater, der alle baseres på årstidens aktuelle grønne guld.
Nogle af salaterne kan bruges som en frokost eller såmænd en hovedret i sig selv, andre som tilbehør der kan supplere den øvrige aftensmad. Min første anbefaling til en lækker salat var tomatsalaten a la Jamie Oliver. For mig er og bliver denne tomatsalat moderskibet over alle tomatsalater og det er helt klart bloggens mest populære salat.

Salaten jeg vil skrive om i dag, er en lækker lille sag med noter af lakrids fra ristet fennikel, pærer vendt i citron og sprøde valnødder. Salaten er så enkel, men åh så god. De sprøde valnødder er desuden også rigtig lækre, som en lille snack for sig, så lav gerne lidt ekstra af dem.

SALAT MED RISTET FENNIKEL, PÆRER & SPRØDE VALNØDDER

1 stor fennikel eller 2 små
2 modne Pærer (conference, williams eller lign.)
2 dl valnødder 
Prima donna eller anden parmesantype
1-2 spsk ahornsirup
Flagesalt + friskkværnet peber
Citronsaft
Lidt olie

Rist valnødderne på en meget varm pande til de bliver let gyldne på begge sider. Tag panden af varmen og hæld ahornsirup over. Rør rundt med en ske, drys med lidt flagesalt og lad dem køle af på et stykke bagepapir. Skil dem evt. fra hinanden med en gaffel.

Skyl pærer og fennikel.

Skær pærerne i tynde skiver og vend dem med lidt citronsaft.

Skær det brune fra fenniklen, halvér den på langs og fjern stokken med et keglesnit. Skær den i tynde skiver på langs.

Varm lidt olie i en pande og rist fennikel heri i 3-4 minutter til den bliver blank, men stadig har bid. Hæld den over på en tallerken og lad den køle af.

Vend pærer og den afkølede fennikel sammen og anret på et fad med tynde skiver af Prima donna og de sprøde valnødder. Slut af med lidt friskkværnet peber.

Inspiration: Kogebogen Suveræne Successer

PS: Få et smugkig på de øvrige salater der kommer i løbet af ugen, ved at følge mig på Instagram (@lindahyldal)

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

6 kommentarer:

  1. Mums for en salat Linda!
    jeg elsker fennikel, men spiser den næsten altid rå, men jeg skal da helt sikkert prøve denne her - og de der valnødder - uhm! LÆKKERT!

    SvarSlet
  2. Tak Maria :) Jeg har MANGE yndlingssalater, men den her er i top ti. Og valnødderne, de er bare mums ja :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville heller ikke kunne vælge én yndlingsalat - salat er bare min yndligsmad (-:
      Jeg har købt pærer og valnødder idag, nu mangler jeg bare fennikel, den skulle jeg gerne få fat i imorgen inde i torvehallerne og så skal denne salat prøves (-:

      Slet
  3. Åhh Torvehallerne.. nu bliver jeg helt misundelig ;) Håber du kan lide salaten med den ristede fennikel ;)

    SvarSlet
  4. Tak for en god ide. Købte fennikel i Torvehallerne nu mangler jeg pærer. Glæder mig til at smage den. Tilbehør til Confit de Canard (lækkert) fra købt i Holte vinlager. Vender tilbage når vi har smagt retten.
    Ingelise

    SvarSlet
    Svar
    1. Elsker selv denne salat, så håber den vil falde i din smag. God fornøjelse :)

      Slet