søndag

KÅLCHIPS

Kålchips af grønkål - Mit livs kogebog

Indrømmet.. jeg følte mig en liiiille smule frelst og hippieagtig, da jeg stod og vaskede grønkål til kålchips... det lyder næsten lidt for grønt, fiberagtigt og sundt. Jeg er dog efterhånden stødt på kålchips så mange gange rundt om på nettet, at jeg ligesom var nødt til at prøve det. Og arrmen hvilken gudespise, helt klart en ny yndlingssnack her i huset
... Tænk engang, at noget som grønkål, kan forvandles til de lækreste sprøde chips med smag så englene synger... Kålchipsene klarede sig endda med bravour igennem syretesten aka min til-sin-mors-store-frustrations-til-tider-grøntsags-kræsne datter på 2, som bare ville have "Mer´grønkål mor"... se, der er en sætning man ikke hører hver dag ;)

Bonus ved de lækre sprøde kålchips er jo ikke bare, at de smager fantastisk, men det er en yderst god-samvittigheds-snack propfyldt med vitaminer, kostfibre og mineraler. Smagen til kålchipsene kan du selv variere... Prøv evt. med lidt balsamico, hvidløg, eller som disse med parmasan.

KÅLCHIPS AF GRØNKÅL

1/2 pose grønkål (jeg fik ikke vejet, men posen blev købt i Kvickly)
Olivenolie (ca. 2 spsk)
Flagesalt (ca. 1/2 - 1 tsk)
Revet parmasan (ca. 4 spsk)

Fjern grønkålsbladene fra de inderste grove stilke.

Vask grønkålen grundigt med groft salt så evt. jord løsner sig. Skyl med rent vand.

Slyng grønkålen i en salatslynge og læg den efterfølgende til tørre på et klæde eller køkkenrulle. Kålen skal helst være helt tør.

Put kålen i en stor pose sammen med olie, salt og parmasan og bland godt rundt så det fordeles jævnt på kålen.

Fordel kålen på en bageplade i en jævnt lag... Hvis chipsene skal blive sprøde må kålen ikke ligge i lag.

Bag i en forvarmet ovn ved 200 grader i 8-10 minutter til chipsene bliver sprøde. Temperatur og bagetid kan svinge fra ovn til ovn, så hold øje med chipsene. Jeg har også set nogle steder at folk bager dem ved lavere temperaturer over længere tid.

PS: Chipsene er geniale som snacks, men tror helt bestemt også de vil gøre sig godt som sprødt knas til en salat eller som topping på en suppe :)


Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

6 kommentarer:

  1. Det må prøves.....lyder super godt....

    SvarSlet
  2. Kålchips er blevet et instant-hit her i huset, så kan kun anbefale det Helen :)... Smager forrygende og jeg har i hvert fald aldrig før sat så meget kål til livs på så kort tid ;)

    SvarSlet
  3. Jeg skal så meget prøve at lave de chips!

    SvarSlet
  4. Uh du kan godt glæde dig Maria... Virkelig den bedste måde, at gøre kål på sit kål ;) ;) ;)

    SvarSlet
  5. Uhh det lyder spændende! jeg er også stødt på dem flere gange men må indrømme at jeg også har været noget skeptisk, men nu er jeg vist blevet overbevist om at give dem et forsøg :-)

    SvarSlet
  6. Arrmen det er en genial og sjov lille snack Sabrina... Jeg kommer til at spise så meget kål i løbet af efteråret ;) Meld gerne tilbage når du har prøvet dem :)

    SvarSlet