fredag

FIGEN CAPRESE

CAPRESE MED FIGNER - Mit livs kogebog

For 13-14 år siden var jeg med en veninde på tøsetur til Rom og Sorrento (det var før mand og børn ;). Vi levede stort set af caprese, vin og italiensk gelato i de 14 dage vi var afsted... nok ikke lige det sundeste, men det gik vi egentlig heller ikke så meget op i dengang. Det gik mere ud på at have det sjovt og leve livet.
Men i hvert fald var det dengang jeg stiftede bekendtskab med caprese, den skønne og enkle italienske tomatsalat. Vi får den stadig ofte herhjemme (tror måske, det er den salat, jeg har lavet oftest i mit liv), men tænker, der ikke lige er så meget grund til at remse opskriften op her, da den nok er kendt af de fleste, der kigger vejen forbi bloggen... hvis ikke, så sig endelig til, så skal jeg gerne remse løs.

I stedet kommer mit bud på en Figen Caprese salat, hvor tomaterne erstattes af friske figner, der sammen med mozzarellaen ligger på en bund af rucola. I stedet for olivenolie drypper jeg med lidt ahornsirup og balsamico glaze. Resultatet bliver rigtig lækkert.. Og det er i øvrigt rigtig flot, at anrette salaten lagvist i en stak som portionsanretning på en tallerken. Spiser man kød, kan man jo vælge at toppe den med lidt ovnristet parmaskinke eller lign... super fin lille forret :)

FIGEN CAPRESE

3 figner
1 frisk mozzarella
Rucola
Ahornsirup
Balsamico glaze
Flagesalt
Evt. frisk timian

Vask og slyng rucolaen tør.

Vask figner og skær dem i tynde skiver.

Skær mozzarella i skiver. 

Anret mozzarella og figner skiftevis oven på en bund af rucola. Dryp med lidt ahornsirup + balsamico glaze + drys med salt og evt. lidt frisk timian.

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

2 kommentarer:

  1. Lækkert! Det må prøves <3 Måske med 50% mozarella, 50% gedeost og et valnøddedrys.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Den vil sikkert være rigtig god med gedeost... Jeg er bare aldrig blevet "voksen" nok til smagen af gedeost, og går derfor altid uden om, hvis jeg selv kan vælge... Hmmm... Måske det kommer en gang. Jeg bliver ved med at prøve med jævne mellemrum ;) Jeg har denne opskrift liggende med valnøddedrys, figner og semidried tomater... rigtig lækker salat også http://www.mitlivskogebog.com/2013/03/yndlingssalater-nar-man-er-vegetar-og.html

    SvarSlet