fredag

VERDENS BEDSTE CHOKOLADEKAGE

Verdens bedste chokoladekage - Mit livs kogebog - fransk chokoladekage

Det her er den lækreste af lækre chokoladekager. Vi snakker chokoladekage i deluxeklassen. Mine to store unger var ikke et sekund i tvivl, da de smagte denne chokoladekage første gang. Det er nemlig verdens bedste chokoladekage!
Opskriften har jeg fra søde Lene-madmor og jeg er helt og aldeles enig med mine børn i, at dette er verdens bedste chokoladekage. Jeg lover, man bliver helt blød i knæene, når den serveres sammen med friske hindbær og en rigtig god kop kaffe :)
Den er lidt brownie-agtig i konsistensen (læs: klæg / konfekt) og må meget gerne laves dagen før den skal serveres, så smagen rigtig kan få lov til at sætte sig.... Psst! Skynd dig nu ud og køb noget chokolade og så hjem og bag!!!  

 FRANSK CHOKOLADEKAGE 

100 gr mel
60 gr mørk kakaopulver
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
275 gr mørk chokolade
120 gr smør
6 æg
500 gr sukker
1 stang vanilje (eller 1 1/2 tsk vaniljepulver)
1 1/2 dl cremefraiche (18%)

Flormelis til pynt
Friske bær

Tænd ovnen på 170 grader.

Smelt smør og chokolade langsomt ved lav varme. Stil til siden og lad køle lidt af.

Pisk æg, sukker og vanilje let og luftigt.

Sigt mel, bagepulver, kakaopulver og salt sammen i en skål.

Vend det hele forsigtigt sammen og rør til sidst creme fraichen i .

Hældes i en smurt springform og bages midt i ovnen ved 170 grader i 35-40 minutter. (læg evt. et stykke bagepapir over kagen de sidste 15 minutter, så toppen ikke bliver "brændt"... afhænger lidt af ovn.. hold øje med kagen ;) ) Stil gerne på køl til næste dag.

Serveres sigtet med flormelis og med friske bær.

Ses vi på FacebookBloglovinInstagram eller Pinterest? :)

13 kommentarer:

  1. Hej. Jeg har lige bagt den og der dufter nu helt fantastisk af chokolade i min lejlighed. Vil bruge den til dessert til gæster i aften, hvis jeg da kan vente så længe ;-)

    SvarSlet
  2. Håber resultatet blev godt og at I nød kagen :)

    SvarSlet
  3. Hej Linda. Jeg vil bage kagen til dessert senere på ugen. Hvor mange personer rækker den til, hvis vi nu også får en lille klat vanilleis til?

    SvarSlet
  4. Hej! Jeg vil mene der i hvert fald er til 8-10 personer. Husk gerne at bare kagen i god tid så den kan nå at sætte sig, gerne dagen før... God fornøjelse :)

    SvarSlet
  5. Hej.
    Hvilken diameter på springform bages den i?

    SvarSlet
  6. Jeg har brugt både 24" og 26". Bemærk at kagen er klæg i det (som en brownie) og vil falde lidt sammen. Det er meningen.

    SvarSlet
  7. Jeg vil bare lige fortælle dig at jeg bagte denne fantastiske chokoladekage til mine kolleger i sidste uge og blev meget populær da jeg serverede den sammen med en masse friske brombær fra haven. Tusind tak for opskriften og for en god og inspirerende side.
    Hilsen Trine

    SvarSlet
  8. Dejligt at høre Trine ...kunne forestille mig, at den smagte skønt med brombær til :) Og TAK for de pæne ord!

    Mange hilsner

    Linda

    SvarSlet
  9. Hej :)
    Må der hænge noget ved når man tjekker om den er færdig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Håber resultatet på din kage endte godt, for du har den jo nok ikke i ovnen længere ;) Den vil være lidt klæg, hvis du tester med en tandstik, men den skal ikke være "flydende"... Den bliver lidt blank og letkrakeleret på toppen når den er færdigbagt. Husk gerne at lade kagen sætte sig en dags tid i køleskabet inden du skærer i den :) Bedste hilsner Linda

      Slet
  10. Min kage ville desværre ik bage. Efter 50 min i ovnen var den stadig flydende.. men lækker så opskriften ud.

    SvarSlet
  11. Min kage havde brug for et stykke tid mere end 45minuter men WOW hvor er den bare lækker og MEGA chokoladeagtig!!!MUMS!! Den bliver fra og med i dag en del af min private samling af ynglingsopskrifter :D Jeg spår en kommende lagkage med denne fantastiske kage ;) TAK for opskriften!!! :D

    SvarSlet
  12. Hej.
    Kan man lave kage i en større form? Tænker bradepandestørrelse.
    Vh Stina

    SvarSlet